It grows as it goes! - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu It grows as it goes! - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

It grows as it goes!

Blijf op de hoogte en volg

08 Februari 2016 | Tanzania, Uganda

Even terug in Gulu. Dit weekend de laatste repetities met de groep 'Biila Pahrot Thot' gedaan. Het stuk voor de boeren (van de cooperatie de HUB van Theo), gaat in een week tijd zo'n 10 keer gespeeld worden. Thema dit keer is "If you take out, put back', over het voeding geven aan de grond.... Een soort raamwerk voor de groep gemaakt waardoor ze elk thema zo kunnen spelen. Een domme boer met z'n domme vrouw, een goede boer met een ruzieende vrouw en de slimme boerenvrouw met een dronken man....
Ook gaat de groep 'My sucker daddy' en '"who is to blame?' 30 keer spelen als ik weg ben.

Het meisje met de brandwonden haar wonden zijn dicht en geen vliegen meer. Die man in Bleiswijk mag blij zijn!!!

In Arua was het de afgelopen week een hektische tijd. Het resultaat is wel dat er een pracht contract gesloten is met in totaal 80 vrouwen. We lenen hen 70 geiten, 2 bokken en 10 varkens. Daarvoor gaat de ene groep 'Who is to blame?' spelen op scholen (minimaal 20 keer) en ook in communities. Deze groep bestaat uit 45 vrouwen die uit 5 clans komen en met elkaar een groep vormen. Hun ontvangst was prachtig! Ze stonden ons op te wachten in hun mooiste kleren en hun lichaam zat vol sesamzaad... als versiering!Rixt, ik heb een nieuw idee als ik thuis kom.... Veel gedans en daarna speelden ze een stuk over een goede en foute familie wat ze zelf hadden bedacht. Erg simpel maar ze speelden zo vol overgave dat het aandoenlijk was.
Naast spelen gaan ze een Aloe Vera veld opzetten met elkaar.
In het contract wat iedere vrouw met handtekening of duimafdruk ondertekent, hebben we het zo gezet:
'Agreement on the Educational-Interactive Theatre, Aloe Vera for Health and Animal loaning Project with the support of Thot-Worldwide and Ovata, Netherlands.
Closing the Gap between Knowledge and action, to change Victums into Masters.
The intention of this project is to get the women and also men to move from the 'problem language' to the 'solution language thinking.'
Er staan verder afspraken in over de dieren en hoe de jonkies bijdrage aan de groep en hen individueel. Ook een punt is:
'Working together with Thot-Worldwide will give you and the group an oppertunity te get training in 3 principles of: win-win or no deal, clear as water (honesty), think big-act small-start now.'
Dus jullie uitgeleende geit geeft hen nogal wat te doen hahaha!!!

In mijn 'hotel' ontmoet ik een arts. Even over een goedkoop hotel in Oeganda.... De wc pot staat flink scheef, de bril in drie stukken, als je doorspoelt kun je het eerste kwartier niet douchen, de douche geeft electrische stroom, het water koud want de boiler hangt half uit de muur etc. Maar liever wat meer geiten kunnen lenen dan luxe. Het heeft ook iets heel grappigs. Zoiets is bij ons gewoon ondenkbaar.
Die arts zegt: 'People like poisening'.
* Zijn broer is schoolhoofd en heeft een jongen van school gestuurd voor twee weken. De jongen wordt ziek. De moeder van de jongen vertelt iedereen dat het schoolhoofd haar zoon heeft vergiftigd. Uiteindelijk wordt het huis van het schoolhoofd in de fik gestoken en vlucht de beste man met zijn gezin naar de stad.Een kind van hem heeft het niet overleefd.
*Als de dokter met een andere auto komt zeggen de mensen dat hij kinderen laat doodgaan zodat ze in de geestenwereld hem helpen om meer macht te krijgen en hem rijk maken.
*De arts vertelt me ook dat de rechtzaak in Den Haag van de rechterhand van Kony voor hen een rechtzaak van blanken is. Zij zouden het heel anders willen. Als twee stammen bv problemen hebben, bv. een jongeman van de ene stam vermoordt iemand van de andere stam, dan zijn er twee mogelijkheden; of de andere stam neemt wraak maar dat is gevaarlijk want het kan je meer mensen kosten; of de oudere mannen gaan bij elkaar zitten en besluiten dat de dader moet trouwen met een meisje van de andere stam en bij haar gaan wonen...
Als een meisje wordt verkracht dan moet de dader haar ten huwelijk vragen. Weigert ze dan moet hij toch een bruidschat betalen.
Als iemand bv. een koe steelt: - breng een nieuwe koe, - zeg sorry, - doe het nooit meer, - en geef twee kippen extra.
Nu, in Den Haag worden de rebellen alleen maar een platform gegeven en dat geeft hen veel aandacht. Dat had de arts graag voorkomen zien worden. Stam en clan wijsheid heeft iets moois.
Met de arts ga ik volgend jaar een Aloe Vera project opzetten en natuurlijk met geiten uitleen en drama!

Goed, een lang verhaal...
Ik stap zo in de auto, weer naar Arua om alle afhandeling en kijken wat ze hebben gedaan met de twee storylines die ik ze heb gegeven....
Uw correspondent uit droog, stoffig en erg warm Gulu (35 graden, Arua 39...) doet u de hartelijke groeten en wenst u een prachtige week met veel zonneschijn Hahaha! ... het regent toch bij jullie?....
En vergeet niet bij alles wat je doet: It grows as it goes!


  • 08 Februari 2016 - 09:47

    Gert:

    Boot

    Zo'n hotel he, doet me denken aan een tuinhuisje. Met een spijker enzo. Zo'n tuinhuisje die je in heel Oeganda ws. niet zou aantreffen.

    Bijzondere clantradities overigens. Dat een moordenaar moet trouwen met een meisje van de andere stam. Of dat de verkrachter moet trouwen met het meisje dat hij verkracht heeft. Wat zouden die meisjes daarvan vinden?

    De mening van de arts over het Den Haag tribunaal is ook bijzonder. Het feit waarom Kone zich verstopt is ws. vanwege het feit dat hij heel goed doorheeft dat wat hij doet niet mag. Er is voor alle slachtoffers maar een hoop en dat is dat de internationale gemeenschap standaarden heeft waaraan we getoetst kunnen worden. Die rechten van de mens, dat is waar het over gaat in Den Haag.

    Ik zie het niet zo, de mening van die arts, maar dat komt wellicht doordat ik sesamzaadjes in mijn oog heb. Want toen vanmorgen mijn hond heerlijk tegen jouw gele hegje urineerde, hoorde ik aan de andere kant iets bijzonders. Ik ging op mijn tenen staan en zag daar Rixt in de weer, gekleed in een stro-achtig hoelahoep rokje, sesamzaadjes te werpen op een pop. Die pop had een masker op. En ja Boot je raadt het al, die masker was een foto van jou.

    Ik denk dat jij een onvergetelijke thuiskomst zal krijgen.

    Recht zo die gaat Boot!!

  • 08 Februari 2016 - 12:13

    Rixt:

    Zo trots op jou!!!
    De pot met sesampasta en -zaadjes staat klaar.
    XXX

  • 08 Februari 2016 - 13:14

    An:

    Vanuit de blokhut uit Tienhoven een dikke knuffel voor GROTE broer, hier staat de WC-pot gelukkig recht!

  • 08 Februari 2016 - 13:21

    An:

    Hoorde dit lied van "De Dijk - Ga in mijn schoenen staan"
    en moest aan jou denken...

    Als ik nou jouw was
    en jij dan mij was
    als dat zou kunnen
    en we konden kijken
    in elkaars hoofd
    met elkaar's geest
    als je alles kon bekijken met andere ogen
    dan zul je zien dat je steeds ziendeblind bent geweest

    refrein:
    Ga in mijn schoenen staan
    Ga in mijn schoenen staan
    had je mijn schoenen aan wat had jij gedaan?
    Ga in mijn schoenen staan

    jouw hele wereld is net zo ruig
    als je kan denken
    wat je wil zien
    dat zie je om je heen
    dus wees voorzichtig in je oordeel over een ander
    Wie zonder zonde is;
    Werpe de eerste steen.

    Wat je zaait
    wat je zaait zal je ook oogsten
    Oo en jij en ik zijn in weze allemaal 1

    refrein:
    Ga in mijn schoenen staan
    Ga in mijn schoenen staan
    had je mijn schoenen aan wat had jij gedaan?
    Ga in mijn schoenen staan

    al dat gedonder in de wereld om steeds hetzelfde
    verkeerde volk, verkeerde god, verkeerde huid
    weet je als ik vleugels zoals een engel
    dan vloog ik naar de hoogste bergtop,schreeuwde het uit (2x)

  • 08 Februari 2016 - 14:49

    Willy Peetoom:

    Echt iets om reikhalzend naar uit te kijken: Trouwen met je verkrachter!
    Heb, wat de berechting van Koni betreft, toch iets meer vertrouwen in een Internationaal Tribunaal dat haar uiterste best doet om de "Rechten van de mens" te waarborgen. Overal op de wereld en voor èlk mens: kinderen, mannen èn (hoe bestaat het) vrouwen.
    Wijsheid toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Uganda

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 99027

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: