Ik moet terug..... - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Ik moet terug..... - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Ik moet terug.....

20 Februari 2019 | Oeganda, Kabale

Een vreemd compliment....
Drie dagen met de Batwa-pygmeeen opgetrokken. En aan het eind keek Amos (veldwerker) vreemd en schudden z'n hoofd.... dit was nog nooit gebeurd! Pygmeeen die niet vragen om geld of eten..... Normaal als er toeristen zijn bedelen ze binnen 5 minuten om beiden. Nu drie dagen niets, geen enkel keer... zelfs geen poging! Ze gingen vol voor het met elkaar in hun 'forest' zijn. En heel veel hartelijkheid bij het afscheid!! Soms ben je bevoorrecht zonder dat je het door hebt.... Die avond terug in het hotel, na een rit van 5 uur door o.a. een erg onherbergzaam gebied, overhandigt Amos mij wat archiefmateriaal. Lees ik het door, zit daar een prachtige legende van de Batwa's tussen!?!? Deze moet in de film! Maar hoe?? Twee oude pygmeeen, Edward en William, zouden dit prachtig kunnen vertellen..... Ik moet terug! Twee dagen later staat het op film... M'n lichaam begint aan me te trekken, maar het was de moeite waard!! Helaas moeten jullie wachten tot die film klaar is hahaha!

De zaterdag zie ik de twee voorstellingen die Danielle en Nursel hebben gemaakt met seksworkers aan de grens en in Kabale.(Zij zijn ondertussen in Kampala met een groep slachtoffers van loverboys aan het repeteren). Ik rij naar de grens en passeer de plek waar gisterochted een vrachtwagen op een bus is geklapt. De vrachtwagen kwam uit Rwanda en daar rijden ze rechts. In Oeganda links..... 9 Doden en vele gewonden. De plek en bus zien er akkelig uit. Dit soort ongelukken gebeurt geregeld, vertelt m'n hotelbaas later. De eerste voorstelling wordt in de slum van Kabale gespeeld. De 'moeder'in het stuk blijkt echt dronken. Ze praat met dubbele tong .... het publiek vermaakt zich prima en aan het einde wordt er mooi gediscussieerd. De tweede groep bij de grens speelt op een school... 200 of meer jongeren in de brandende zon. Maar het spel is prachtig en het publiek uitzinnig! Erg leuk!! Project geslaagd! Ze gaan de komende tijd 10 keer de voorstelling spelen, Thot-Worldwide betaalt in hun savingbox en mogelijk kunnen ze ooit dit beroep achter zich laten. Want dat is wat ze allemaal gemeen hebben. Armoede houdt hen gevangen.

De spelers, Eva, Lisanne, Gert Jan en Harro zijn zondagavond aangekomen. Ook Sophie en Nazira, twee oud studenten van Nursel zijn er. En Hiske, een klasgenoot van de filmschool. De 4wheel auto omgeruild voor een 4wheel busje. Kunnen we met z'n allen in...... Als zooitje bij elkaar op naar Arua. Het vrouwenfesteval!
6 Vrouwengroepen doen mee. Ze worden met vrachtwagens vervoerd. En ondertussen ben ik bezig een aantal zakken Aloe Vera uit Gulu te laten transporteren voor velden in en rondom Arua. De eerste dag van het festival zit erop. We kwamen op de heenweg naar de plek de vrachtwagen vol met vrouwen tegen, stilstaand onder een boom. Het leek pech maar het bleek dat de chauffeur de vorige dag bij een politiecontrole was door-gereden en nu had de politie z'n sleutels in beslag genomen.... De chauffeur komt aanlopen, er worden wat sleuteltjes heen en weer gegooid met een bodadriver (brommertaxi) en met een piepklein sleuteltje weet hij de vrachtwagen weer te starten. De dames in de bak zetten het op een zingen en de vrachtwagen rijdt weg in een grote stofwolk. Hoe het festival verloopt vertel ik jullie graag in het volgende blog....
Dit was weer uw correspondent uit Arua! Ik hoor dat het voorjaar is losgebarsten in Nederland! Geniet ervan! Hier is het heel het jaar 'zomer', alles altijd groen.... best saai!
Groeten!