Een bijenkorf uitlenen???..... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Een bijenkorf uitlenen???..... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Een bijenkorf uitlenen???.....

26 Januari 2020 | Oeganda, Mukono

'Met je gedachten kun je dingen
verpesten of mooier maken.'

Het mag weer gebeuren....
Maandag vliegen we richting Oeganda!
Vele projecten en bijzondere mensen mee die concreet aan de slag gaan.
Iets met voetbalteams in Arua, iets met medische kits en project meisjes, het geiten-schapen-kalkoenen-stoelen-bonen-uitleen, de Aloe Vera's, kickboksen met sekswerkers aan de Rwandese grens, theater maken voor en door 'slachtoffers van seksueel geweld', het kenniscentrum voor autisme verder uitbouwen, schooltje Gulu, en niet te vergeten de film over de Batwa/Pygmeeen....
Of het allemaal lukt?.... Geen idee..... kun je ook beter niet hebben in dit land.... gewoon kijken en afwachten en de kansen pakken die zich voor doen!
Twee bijzondere gebeurtenissen die plaats hebben gevonden voor vertrek:
Vorige week met studenten en collega's, ons een nacht op laten sluiten in Saxion-Enschede en de hele nacht gewerkt met elkaar aan het realiseren van een theatervoorstelling. De volgende ochtend om 9 uur de zaal vol met kinderen met niet-westerse achtergrond. De kinderen hadden zelf een toverstaf gemaakt en hielpen tijdens de voorstelling de hoofdpersoon in het verhaal, uit moeilijke situaties. De kinderen zo vol in het verhaal en zo enthousiast is koude rillingen werk!
De school had zelf een sponsorloop gehouden en vol trots werd het bedrag overhandigd....

Zoals jullie weten ga ik weer naar het zuiden, naar de Batwa. De Batwa's zijn uit de bossen gejaagd ter 'bescherming' van de laatste berggorilla's. (Dit lijkt nobel, maar er wordt nu grof geld verdiend aan het toerisme die wel de bossen in mogen)
Maar Wouter, een imker, is in december op mijn verzoek, al twee weken bij de Batwa geweest om te onderzoeken of het mogelijk is om hen te leren bijen houden. Dit lijkt zeer haalbaar!!
Het idee is: Als je niet meer zelf het bos in mag (en dus niet bij je voeding en medicijnplanten kunt komen) waarom er dan niet iets, op een slimme manier uit het bos halen???.....
M'n wens is dat er twee tribes worden getraind in bijen-houden en dat ze (2 x 25-30 families) met de honing in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
In totaal gaat het om 100 korven.....
Training en beschermende kleding e.d. wil ik kijken of er een sponsor te vinden is, maar voor de aanschaf van de korven vraag ik jullie hulp....
Zouden jullie, of je, een halve of hele korf willen sponsoren????
Een korf is rond € 35,00.....
Gebruik onderstaand 'tikkie' als je van dit idee vrolijk wordt:

En mocht je een geit, schaap, kalkoen, stoel, 6 kg bonen-uitleen willen sponsoren:

Je gift wordt zeer gewaardeerd en komt in z'n volle omvang op de plaats van bestemming!
Ik houd jullie in kleine stapjes op de hoogte van alle projecten die weer gaan plaats vinden en voor nu wens ik jullie alle goeds vanuit Dronten!!!
Maarten

• 26 Januari 2020 - 18:10

Krista:

Hi..hi gaan we elkaar zien bv in Mukono orso? Ben vanaf 28 febr tot zeker 8 april of langer in Uganda! Gezellllliggg

• 26 Januari 2020 - 20:32

Rene:

Ha,....Het klinkt weer als vanouds, veel avonturen te beleven en afwachten wat er mogelijk zal blijken te zijn. Ik wens je alle succes en veel avonturen. Enne... hoe zit het met het aanschaffen van bijen? Of zitten die al in de korf?

• 26 Januari 2020 - 21:41

Hans:

Maarten: succes met je team!

• 26 Januari 2020 - 22:24

An:

Hé Maarten heel veel succes met de korven en de rest. Het gaat je vast lukken.

• 27 Januari 2020 - 07:45

Gert Talens:

Boot
    Zet hem op.
    Blijf maar lekker lang!
    Gert

• 27 Januari 2020 - 09:47

Marieke:

Heel veel succes, plezier en inspiratie Maarten, en je team! Marieke

• 27 Januari 2020 - 10:21

Willy Peetoom:

Machtig mooi idee Maart die korven stampvol hongerige bijen. Ik hoop dat je er heel veel kunt kopen. Lukt vast.
    Willy

• 27 Januari 2020 - 21:44

Diny:

Succes!!!

• 28 Januari 2020 - 22:27

Lida,:

Dat beloofd weer wat!Veel geluk met alles en plezier,liefs

• 29 Januari 2020 - 20:07

Tante 10:

Ha Maarten
    Leuk, om je belevenissen weer te volgen. Heel veel succes met je plannen en ik ben ervan overtuigd, dat veel van je dromen uit zullen komen. Liefs van ons!

• 30 Januari 2020 - 17:11

Jan-Auwke:

Fantastisch al die ambities!

• 01 Februari 2020 - 19:09

Marijke M.:

Hey Maarten jij krijgt je korf. Weet dat ik glazen potten spaar voor jouw honing. Nursel succes. Verras ons met jouw avontuur

Tags: