Mijn negen 'gasten'...... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Mijn negen 'gasten'...... - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Mijn negen 'gasten'......

17 Februari 2020 | Oeganda, Mukono

Er reizen veel mensen met me mee.
Niet om alleen maar een beetje mee te kijken, maar omdat ze op de een of andere manier ook een 'tegen'-geluid willen zijn als het om alle ongelijkheid, armoede, uitbuiting en machteloosheid in de wereld gaat. Nadat de zes studenten weer richting Nederland vlogen, voegde Amir zich bij ons.
Later zullen Serhildan en Delil (twee broers van Nursel, en voetbal-fanaten) Melsa (schoonzus van Nursel en doktersassistent), Leon met Herbert (Leon is 1 van mij 2 bestuursleden van Thot-W.) en..... je gelooft het niet.... maar het is echt...... TIM en DAAN (mijn zonen)!!!! zich bij ons voegen. Ja echt, mijn twee zonen hahahaha!!!! Maar daarover later.....

Over Amir het volgende: We reden richting Kabale, in het zuiden, waar de projecten met sekswerkers aan de grens en de problematiek van de Batwa-pygmeeen mijn aandacht hebben. Onder de mom van 'wil je me helpen bij mijn docu over de Batwa's' wist ik zeker dat Amir ook de andere prjecten zou gaan filmen.... Dat Amir uiteindelijk zelf zijn eigen schapen is gaan onderhandelen en kopen en Jeremiah (een jongetje met het syndroom van Down) financieel onder zijn hoede gaat nemen, had ik niet kunnen voorzien. We werken aan de grens met een maatschappelijk werkster, Immaculate en zij, als ze van JoyKare hoort, blijkt zelf een groot zwak voor deze kwetsbare kinderen te hebben. Ze heeft , naast het werken met de prostituees aan de grens, een kleine 'kleuterschool' en 1 lokaaltje wordt nu ontruimd. Er komt een gespecialiseerde leerkracht die Thot-Worldwide gaat financieren en er gaan, als eerste stap, 3 kinderen met een beperking, opgevangen worden in dagbestedenings-vorm. Jeremiah leeft namelijk thuis in 1 ruimte en komt niet buiten, heeft geen speelgoed en wordt niet uitgedaagd in 'leren op zijn niveau'.

Over Nursel: zij geeft weer bokstraining aan de prostituees aan de grens. Ook legt zij haar contacten met vrouwen en vanuit haar professie als orthopedagoge voegt ze op allerlei manieren haar vakkennis toe in de lopende projecten. Ook wordt ze door Amir tot geluidsvrouw gebombadeerd en dat is lekker want dan hoef ik alleen nog maar te roepen wat ik wil 'schieten' en zij gaan dat dan doen...... hahaha! En misschien komt mijn docu nu toch af.....

Delil en Serhildan komen om voetbaltraining te gaan geven aan schooldropouts en streetkids. Via FC Twente hebben we veel sportkleding gesponserd gekregen. Zelf voegen ze nog een tiental ballen, schoenen en een grote ijzeren opbergkist met twee sloten toe. We gaan kijken of door voetbal met deze kinderen/ jongeren ook lifeskills kunnen worden aangeleerd.... u hoort het nog....

Melsa gaat samen met Nursel twee dingen doen. Er zijn door haar vanuit Nederland 10 verband-medicijntrommels samengesteld en ze gaat het gebruik aan de vrouwengroepen uitleggen. (Amos, in het zuiden met de Batwa's heeft er al drie voor zijn veldwerkers en op JoyKare is er ook 1 achtergelaten). Daarnaast gaat ze met Nursel een project opzetten voor girls-schooldropouts. Veel meisjes verlaten de school als ze ongesteld worden. Melsa heeft vanuit Kampala 50 Afripads (maandverband dat minimaal een jaar zijn functie kan doen) laten komen. We gaan kijken of dit kan gaan werken voor deze meiden.

Leon en Herbert zijn gekomen om alle projecten, waar ik al 10 jaar over praat, te komen ervaren. Grote betrokkenheid van hen! En Leon geeft Patrick (veldwerker in Arua, Noord Oeganda) schaakles. De eerste spellen aangeschaft want volgend jaar komt misschien een andere collega, Leo, van mij mee en Leo is een simultaan schaker en weet schaken te koppelen met training in lifeskills. Daarnaast is hij handvaardigheidsdocent en wil kinderen graag hun eigen schaakspel laten maken.... Daarom dit schaakprojectje bij Patrick al in de week gelegd door hem het spel te leren via Leon.

En dan nu als laatste, maar voor mij het meest bijzonder... al komen zij werkelijk niets toevoegen...Tim en Daan!!! Maak me gek, gooi je haren losssssss......Ze willen nou wel eens met eigen ogen komen kijken wat er eigelijk waar is van al die verhalen van hun Pappos. Dat zij er zijn is voor mij driedubbel speciaal want hun wereld staat zooooo ver van deze realiteit. En je er dan in moeten storten, want tja, pappos zeurt al zo lang... is een overwinning van formaat. Bij aankomst van het Aruahotel (Noord-Oeganda) vraagt Daan als eerste om zijn all-inclusive bandje en Tim verwondert zich over de vier sterren van het hotel.... Oegandese sterren wel te verstaan hahahaha!! Afharden die gasten!

We zijn nu dus in het Noorden. Het vrouwenfestival, voetballen, schaken, medical care, Afripads, en natuurlijk lopen alle andere projecten door. Spaarkisten, dieren/stoelen-uitleen en kleine Aloe Vera velden verder uitzetten. De eerste groepen hebben hun voorstelling laten zien in de voorrondes. Het thema dit jaar is 'huiselijk geweld'. Er wordt mooi op los gespeeld en we worden met veel muziek, zang en dans ontvangen... zo gaaf! We komen ergens in de middle of nowhere, de groepen komen ons dansen en zingen tegemoet, Nederlanders stappen uit het busje en ze dansen er gelijk met z'n allen een half uur op los. Het ijs gebroken, nog geen woord gesproken, maar zo'n welkom.... onvergetelijk!!!!

Voor nu, uw correspondent uit een warm Arua doet u namens de hele Nederlandse en Oegandese dansvereniging, de hartelijke groeten!

• 17 Februari 2020 - 10:52

An:

Wat een betrokkenheid en uitdagingen die daar plaats gaan vinden geweldig!!
    En dan eindelijk Tim en Daan laten “proeven “ van een heel andere levensstijl, omgeving en cultuur. Lieve jongens ik wens jullie een waardevolle tijd daar met je Pappos.

• 17 Februari 2020 - 16:21

Willy Peetoom:

Splits Tim en Daan maar een een lollig projectje in hun mik. Iets met korven en bijen of zo. Honingslingeren hoort er ook nog bij. Is nog best lastig al die honing en dan slingeren met die raten. Loopt dat spul allemaal in Daan's all-inclusive bandje...o maai..o maai...

• 17 Februari 2020 - 17:25

Ineke:

Trots op de 3 bootsmannen! Knuffel, ien

• 18 Februari 2020 - 00:08

Oom Rob En Tante Tineke:

Wouw, wat een familie projecten!! Jammer, dat jullie ouders/grootouders niet meer trots op jullie kunnen zijn! Maar er blijft nog familie over. Ik geniet in ieder geval van jullie belevenissen en ik ben trots op mijn neef. Liefs tante 10

• 18 Februari 2020 - 11:21

Bram Bot:

Lange leed'n kwam der in oes stadtien un vrumd heerschap an. Hij leud zich ried'n in een potsierlijke koetse, zo iene waorvanne de achterklepp'n nog veur de hangdreuvel stunden.
    Toen en uutstapte op het marktplein keek e in het rond. Zo ok oeze inwoners. Wel was dat dan? Was dat
    Jonkheer Piepenhorst?

Ja dat was hom!

Een gevuul van sidderbeef'n bekreuip een ieder. Niet deur die Jonkheer, maor deur degiene die achterhum ok de koetse uut staptn. Vief wondermooie dochters, oogverblindend as frisse tong in de nog halfnatte nett'n.
    Het wasse duud'lijk. Dizze vief schoon'n mussen an de man. Het was duud'lijk dat Jonkheer Piepenhorst plann'n had met zien vief!
    Moar zo makkelijk gung dat e niet. De vief luiten zich niet vang'n deur de eerste de beste klipper. Nee, ze gung'n gewoon hun eig'n gang. Ze rommeld'n wat, foezeld'n wat en gaav'n ondertuss'n hun pappe het idee dat het goed gung.

Beste Boostman: As ie denk'n dat ie joen eig'n jongs kunt stuur'n, kunt afdoen as luxe klaplopers mot nog het ien en aander leer'n. Want bij oes in het stadtien zegg'n wij in dit soort zaok'n:
    Wel de kloefstuuver achter de boegspriet stelt, zal de visse nimmer in de nett'n krieg'n!