Plaatselijk zwaar bewolkt in het internetcafe.... - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Plaatselijk zwaar bewolkt in het internetcafe.... - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Plaatselijk zwaar bewolkt in het internetcafe....

Blijf op de hoogte en volg

01 Februari 2017 | Tanzania, Uganda

Eindeijk! En electriciteit En internet tegelijk bij elkaar!! Een wonder! Al zal ik even beschrijven hoe ik nu zit.... Ik ben in Arua> De laatste tijd is het hier zo droog geweest dat de waterstand zo laag is dat er gewoon geen electriciteit kan worden opgewekt. Toch ben ik nu in een klein gammel gebouw ergens achteraf waar ze een generator hebben en een computer. De generatur staat achter mijn rug nu keihard te loeien en alle uitlaatgassen walmen dik om mij heen.... ik wil hier snel weer weg.... Het toetsenbord is pikzwart en ik moet de letters gokken... blindtypen is niet mijn sterkste punt.... toch even een paar dingen over de afgelopen dagen....
Net "Tot de volgende keer" tegen Nursel gezegd. Ze heeft met Joyce ervoor gezorgd dat de twee kleine betonnen gebouwtjes naast Joyce haar huis zijn geverfd. zandbak aangelegd, anticonceptietank ingegraven, wc, elektriciteit, tapijten etc... de plek kan nu gaan functioneren als veilige plek voor kinderen met autisme. We hebben Joyce geinterviewd en we zaten alle drie te sniffen want ze vertelde vol overgave en pijn hoe haar zoon, die niet kan praten en zwaar autisme heeft, werd uitgescholden door een bodaboda driver "What vegetable is this???" Ze legt uit hoe er zoveel onwetendheid is en wat iemand niet begrijpt dat valt tie aan...

In Gulu was het ontvangst weer warm en uitgelaten. Martijn werd gelijk opgenomebn door de groep en ze speelde "Who is to blame?" alsof het gister was dat ik ze achter liet. We dansen we maken lol....
Nu gaan ze de voorstelling 60 keer spelen op allerlei scholen! .... Ben heeft dat kunnen regelen met een of andere hoge onderwijspief... Hoe die dat voor elkaar heeft gekegen, geen idee... maar documenten met stempels zijn de toegang tot alle scholen in en rondom Gulu.

Nu ben ik in Arua en heb verschillende vrouwengroepen bezocht. Bij de eerste groep, de "sesamzaadvrouwen", de groep vrouwen die sesamzaad op hun huid plakken om zich mooi te voelen ..... waar ik toch echt enkele bedenkingen bij heb ..... een nieuw stuk in elkaar gezet over "How to come out of poverty?" Erg mooi verhaal geworden wat we ook over de andere groepen zullen gaan verspreiden.
De meest leuke ervaring was gistemiddag bij een groep die ik voor het eerst ontmoet. Dde vrouwen wachten ons op.
maar eromheen zijn nogal wat mannen.... We zitten in de talkingcircle en een van de mannen zegt opeens "waarom wordt er altijd alleen maar met vrouwen gewerkt?" Ik leg hun, via Joyce en de vertaler uit dat als zij hun problemen ook willen inbrengten dmv spel en zang, ze welkom zijn.
De man weigert met "mannen spelen en zingen niet over hun problemen"
Dan beginnen de vrouwen een lied te zingen en uit te beelden dat zij al het werk moeten doen.... het lied is nog niet halverwege of alle mannen rennen plots weg. En een eindje verderop komen ze tot stilstand en raken in discussie.... Ik denk dat ze boos zijn maar het blijkt dat ze als een gek hun eigen problemen aan het voorbereiden zijn in een story....
Ze komen terug en ze willen spelen.... Er speelt er een een vrouw met rok en doek om zijn kop... zo serieus en geloofwaardig .... en haar husband krijgt er flink van langs... vrouwen klagen over alles.... zijn altijd in de weerstand .... daardoor hebben wij zoals wijn het hebben...Dat is hun boodschap.... Uitgespeeld en wel!!! Hahahaha.....zo gaaaaaf!! Een dikke discussie later is er besloten dat ze gezamelijk een groep gaan worden en dat ze de twee stories gaan samenvoegen .... En wij gaan met hen een stoelenverhuur opzetten om zichzelf te leren ondersteunen...
We lenen hen 60 stoelen, 60, iedere deelnemer 1. Van de opbrengst gaan ze volgende stappen zetten.... we wachten het af, maar voor nu is er duidelijk iets erg stroefs in hun omgang doorbroken.


Tot slot voor nu, want de dampen van de generator maken de lucht zwaar bewolkt in deze ruimte... De Aloe Vera... mooie velden gezien, bij een groep zijn alle planten gestolen voor direct gebruik en we hebben voor een andere groep een grote rol prikkeldraad gekocht om deze om hun veld te leggen... er komen nu dus opeens andere problemen om de hoek....
Maar de vlag met het hele proces en de flyers die ik had laten drukken met het hele proces van stek tot gebruik, is een groot succes. In Arua willen ze dit materiaal zelfs gaan gebruiken als oefening voor parent education om te leren lezen en schrijven....Sommige vreemde wendingen kun je gewoon niet bedenken, maar het gebeurt...

Ik hou het voorlopig voor gezien, de roook wordt te dik... sorry....

Dit was weer uw correspondent uit een plaatselijk zwaarbewolkt internethok in Arua

  • 01 Februari 2017 - 10:50

    Gert Talens:

    Boot

    HahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    een anticonceptie tank

    HahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahahaHahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    De rookwalmen waren te heftig.


  • 01 Februari 2017 - 11:07

    Ineke:

    wat een mooi verhaal van de reactie van de mannen!
    liefs,Ineke

  • 01 Februari 2017 - 12:28

    JanAuwke:

    Doorgaan met blind typen zou ik zeggen. Mooi verhaal

  • 01 Februari 2017 - 12:40

    Tante 10:

    Lieve Maarten,
    Wat zou je moeder trots geweest zijn!! En evenzo haar jongste zus.
    Graag wil ik een geit "lenen" en hoop van jou te horen, hoe ik dit kan verwezenlijken.
    Liefs

  • 01 Februari 2017 - 12:46

    Vera:

    Tnx voor alweer een inspiratiemoment Maarten ;-)

  • 01 Februari 2017 - 13:03

    Henk:

    Het was nog nooit zo "donker"of het wordt wel weer licht.
    Eigenlijk vat deze zin letterlijk en figuurlijk alles samen wat jij meemaakt.

    groet de complete Nederlandse delegatie

    nb en niet stiekem meeroken in het hok,
    henk

  • 01 Februari 2017 - 13:21

    Anna:

    Hoi maarten,

    Goed verhaal weer! Goed bezig.

    Groet,

    Anna

  • 01 Februari 2017 - 14:22

    Lilian:


  • 02 Februari 2017 - 09:09

    Michelle:

    Wat mooi om te lezen dat overal de discussies hetzelfde zijn ;) kun je een keer een voorstelling/de plaatsen en mensen waar je bent filmen en op Saxion laten zien aan ons? Ik ben zo benieuwd.

  • 02 Februari 2017 - 09:48

    Willy Peetoom:

    Trek je niks aan van Gert hoor Maarten. Er bestaat vast wel ergens op de wereld een anticonceptietank, gerust wel. Daar moet je gewoon inplonzen en dat doe je absoluut niet in de tank die jij bedoelt. Geeft niks; daar hoeft die flapdrol niet zo hard om te lachen.
    Zoen
    Willy

  • 02 Februari 2017 - 10:20

    Daan:

    Weer helemaal top!

  • 03 Februari 2017 - 11:02

    René:

    Ik voel me bevoorrecht dat ik 2 jaar geleden mee heb mogen maken wat er allemaal ontstaat als jij in de buurt bent. En zo'n tank, zou best kunnen werken, ik denk dat er weinig belangstelling tot bevruchten is in zo'n tank.

  • 05 Februari 2017 - 12:30

    An:

    Weer erg leuk om te lezen. En prachtig dat die mannen mee gaan spelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Uganda

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 909
Totaal aantal bezoekers 99082

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: