Filmpje JoyKare!!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Filmpje JoyKare!!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Filmpje JoyKare!!!

27 Januari 2018 | Oeganda, Kampala

You have to have an idea of what you are going to do,
but it should be a vaque idea.
(Pablo Picasso)

Het is zo ver.
Zes mensen staan in de startblokken om mee naar Oeganda te gaan....
Vier studentes van de Academie voor mens en maatschappij, hun docente Nursel en de zoon van mijn directeur van de PABO, Martijn. Later zal nog een actrice volgen waar ik veel mee werk.

Acht vrouwengroepen bij Arua (Congolese grens) wachten o.a. op onze komst.
Er komt een heus vrouwenfestival van 3 dagen waarin deze vrouwengroepen hun voorstellingen aan elkaar gaan laten zien om elkaar te inspireren. Want geen beter medicijn dan lotgenoten. Daarnaast heeft iedere groep de opdracht om daarnaast een voorstelling te maken over huiselijk geweld.
Daarna reizen we naar Gulu waar de groep ex kindsoldaten, die nu de professionele theatergroep Billa Pa Wrot Thot zijn, 60 keer de voorstelling 'Why to Shame?' gaan spelen. Dit verhaal gaat over dat veel meisjes de school verlaten zodra ze ongesteld worden.
Daarnaast gaat Martijn (de zoon van …) ook een voorstelling over huiselijk geweld maken. En Danielle (de actrice) gaat een voorstelling over “Childbrides and teenage pregnancy' ontwikkelen.
Eén van de stagaires, Zoë, zal 5 maanden gaan werken/stage lopen op Joycare, de veilige plek en kenniscentrum die we vorig jaar hebben opgezet voor kinderen met autisme en VAS. Bekijk het filmpje!! https://youtu.be/Snw9dgI2If0
De reis zal uiteindelijk, denk ik.........?, eindigen in het zuiden waar ik volgende stappen wil zetten met de Batwa (pygmeeën). Het gaat o.a. om boomgaarden met avocado's en andere vruchten, om variatie te krijgen in hun eenzijdige voedsel. En zeker ook veel muziek, want daar houden ze van!
En natuurlijk véééééél Aloë Vera, geiten, schapen, kalkoenen, stoelen uitleen en wat al niet meer.
Ik huur een 4wheel drive busje zodat we de bush in kunnen....
Ik houd u op de hoogte als het internet en de stroomvoorziening in mijn voordeel uitvallen!
En mocht u nog een schaap, geit, kalkoen of stoel willen uitlenen aan iemand die daarmee mogelijk uit zijn/haar armoede-lus kan komen, schroom dan niet........ :
Stg. Thot-Worldwide, NL47TRIO0390354546

Dit is uw correspondent nu nog vanuit Nederland maar vanaf maandag vanuit Oeganda!

• 27 Januari 2018 - 11:33

Arie Hemmen :

Dag Maarten
    Goed dat je weer gaat. Dat is vaste prik.
    Ik wens je veel succes toe en dat jullie mooie contacten mogen hebben. Ik heb wat geld overgemaakt
    Kijk maar wat er daar het hardst nodig is.
    Goede reis toegewenst
    Arie Hemmen

• 27 Januari 2018 - 16:07

Daan:

Weeer goed bezigg!

• 27 Januari 2018 - 20:31

Anna:

Veel succes en plezier gewenst!!!

• 28 Januari 2018 - 18:28

An:

Ha die grote broer,ben benieuwd naar je mooie verhalen,veel plezier daar!

• 31 Januari 2018 - 10:49

Lilian:

Zet ‘m op Maarten! En een hele goeie tijd!!!

• 31 Januari 2018 - 11:00

Lilian:

En het filmpje niet bekeken. Heel ontroerend! Zeer informatief. En wat kan Joyce het goed verwoorden. Wat een geluk dat de school er nu echt is!

• 01 Februari 2018 - 12:26

Gabi:

Top Maarten, wat een prachtige club mensen neem je mee! Ik wens jullie succes en vooral ook mooie ervaringen daar met deze activiteiten!

• 01 Februari 2018 - 17:13

Win-win.

• 02 Februari 2018 - 09:20

Ineke:

Lieve Maart,
    Deel uit wat je heb en kijk wat er dan komt!
    Dikke knuffel broertje.:)

• 02 Februari 2018 - 21:39

Jop :

Maarten!
    Nu ook nog in Arnhem gonzen jouw lessen in Deventer nog wel eens na. Veel succes daar in Oeganda, ik heb ook maar een linker stoelpoot en een geitenstaart gedoneerd❤️