6 studenten in de verf! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu 6 studenten in de verf! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

6 studenten in de verf!

12 Februari 2020 | Oeganda, Mukono

In Uganda, people believe that giving birth to kids with a disability is caused by the women. And that's why men tend to ignore their responsibilities.

De studenten gingen met tranen in hun ogen weg...De zes studenten van Social Work Saxion Enschede hadden moeite om Oeganda te verlaten, ze waren geraakt in hun hart en zouden graag langer blijven om met elkaar nog meer dingen te kunnen doen voor kinderen (met een beperking). Deze studenten hadden met collega Nursel al vanaf september 2019 allerlei projecten opgezet om geld in te zamelen voor JoyKare en het schooltje in de bush bij Gulu. Ze hadden een pracht bedrag bij elkaar weten te krijgen en konden dat zelf in Oeganda gaan besteden aan wat voor hen nodig leek. Bij JoyKare wordt op dit moment gebouwd aan twee units voorin totaal 8 kinderen met een verstandelijke beperking. Geen geld achter laten maar zelf de stad in (Mukono) verf, 100kg rijst, bonen en suiker, schoolspullen, stapelbedden, matrassen, twee tafels met stoelen, twee zitbanken en andere middelen die nodig zijn, aangeschaft. Op het dak van het busje de matrassen gebonden en afgeladen vol naar JoyKare terug. Onder begeleiding van 4 plaatselijke opgetrommelde schilders werd er op los geschilderd.
Daarna met z'n allen in het busje naar Gulu. De Boosssstmaschool oppimpen..... dachten we. Maar een vette tegenvaller! Niets van wat vorig jaar was afgesproken was ook daadwerkelijk af of uitgevoerd. De omheining ver te zoeken, de twee hutten voor de leerkrachten zonder deuren en zonder dak, de wc's stonden er maar ongebruikt, De keuken slechts vier muren.... We hebben de studenten geadviseerd om niets voor de school te doen. Eerst af maken wat is afgesproken! Na zeer veel sorry's van degenen die verantwoordelijk waren hebben we met de nodige frustratie het schooltje achter ons gelaten. We hadden Ronald bij ons en de leerkracht van JoyKare en met z'n allen de moeder van Ronald opgezocht..... Het weerzien van Ronald zijn moeder en drie broertjes leek Ronald niet echt vrolijk te maken... Missschien angst bij hem dat we hem zouden achter laten?
Concy bezocht, de vrouw die zwaar in haar gezicht is toegetakeld door rebellen. Spullen voor op de markt te verkopen voor haar gekocht zoals 100 kg sesamzaad en bonen en een sesamzaadmaalmachine om zelf olie en sesampasta te kunnen maken.
Tussendoor gaf Nursel boksles aan Ronald. Was niet heel slim! Ronald is zo sterk en kent z'n eigen kracht niet. De bokslerares moest rennen voor haar leven, hahahaha! Na tien intensieve dagen namen de studenten dus sniffend en tranend afscheid. Cathy, Bas, Britt, Laura, Iris en Ilja we zijn trots op jullie!! Een gouden tijd gehad! Namens de hele Oegandese feestcommissie GROTE DANK voor jullie bijzondere inzet!!!
We maken ons klaar voor een nieuw avontuur.... richting het zuiden. De Batwa en de sekswerkers aan de grens met Rwanda. Amir, mijn klasgenoot van de docu-opleiding van Amsterdam, heeft zich bij ons gevoegd en gaat mij helpen bij de docu over de Batwa's/Pygmeeen en zal ook de andere projecten enigszinds wonderlijk maar toch begrijpelijk op film vastleggen......
Uw correspondent uit Gulu wenst u een hoop goeds en laat snel weer van zich horen!

• 12 Februari 2020 - 14:39

Bram Bot:

Bij oes in oeze stad is het as volgt: Wel de klapp'n utedeelt en doarnao e hard weggerent is de schietbakke van de maond. Zoiene zal zundeer visse in de nette achterbliev'n.
    Maor..... diegiene die de filme aaaan de haaand hef is de grootste laffebek. Voor zo iene is der maore iene wieze over: kielhaol'n!
    Zulfs in Oeganda!

• 12 Februari 2020 - 22:56

An:

Leuk filmpje, je zou er bang van worden! Trouwens het lukt niet meer om tikkies uit te delen want 'de tijd is verstreken', da's toch wel jammer....
    Nog veel plezier daar verder!

• 14 Februari 2020 - 10:23

An:

Mooi om weer te lezen hoe het daar gaat. Soms gaat het goed soms niet, jammer.
    Succes met de volgende ondernemingen.
    En Tim en Daan alvast een bijzondere tijd daar met Maarten en de rest.

• 15 Februari 2020 - 22:16

Cathy:

Dankjewel Maarten voor deze bijzondere reis. Een onvergetelijke ervaring!! Succes nog de komende tijd!