Heet onderwerp! Brand ik mijn handen niet aan..... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Heet onderwerp! Brand ik mijn handen niet aan..... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Heet onderwerp! Brand ik mijn handen niet aan.....

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg

02 Maart 2010 | Oeganda, Kampala

"Pijn die niet op creatieve wijze ten positieve wordt aangewend, versteend tot een loodzwaar hart."

Jaja daar zijn we weer ....
De eerste twee dagen repeteren zitten erop.
Iedere morgen reis ik in alle vroegte met een busje naar Kampala.
Zo'n busje heeft vier bankjes. Maximaal plaats voor 12 personen. Vanmorgen waren het er 21 en een mand vol kippen. En de vrouw naast mij had een ongewoon brede kont ... zelfs voor Afrikaanse begrippen. Ik kwam gebroken aan.
En die vrouw glimlachte voldaan naar mij toen ze uitstapte ....

Ik overnacht dus een einde buiten Kampala in Kayunga, bij Theo, een Nederlander die hier een boerderij heeft. Erg gezellig.

De eerste repetitie ontstond er met de spelers een hele discussie. Er waren drie onderwerpen die zij erg belangrijk vonden om in het verhal te verwerken. Natuurlijk rape. De andere was corruptie. En van de derde had ik nog nooit gehoord. Het heet 'children sacrifation'. Het wordt uitgevoerd door witch-dokters.
Om bv. een baan te krijgen of als mensen een huis bouwen en ze willen dat het heel blijft, dan gaan ze naar een witch-dokter. Dezewil er wel voor zorgen dat ze krijgen wat zij verlangen alleen heeft hij voor de seremonie een offer nodig. Daarom vraagt hij zijn klanten hem bv. een hoofd van een kind te brengen....bloed .... of een tong .... of hart.
Geregeld worden delen van kinderlichaampjes gevonden in de bush, ontdaan van een of meerdere lichaamsdelen. De kinderen worden meegelokt met snoep.
De spelers vroegen of we dit in het verhaal mee konden nemen?
Ik vroeg hun hoe serieus dit issue was. "HEEEL serieus!'
Ik was verbijsterd......
's Avonds bij theo vroeg ik hem hoeveel hij hier van wist. En hij bevestigde dat dit een erg serieus probleem is. Het is er altijd al wel geweest maar de laatste tiental jaren lijkt het drastisch toe te nemen. Hij wist zelfs te vertellen dat het verhaal de ronde ging dat een rijke man in Kampala in een van zijn gebouwen een heel kind heeft laten metselen. De politie doet niets, corrupt als ze zijn.En dat hij (Theo) dit soort verhalen niet als verzinsel beschouwt

Ik ga deze problematiek niet in het stuk verwerken wat ik nu maak. Het is te groot.
Alleen verkrachting en corruptie is even genoeg.

Vandaag het stuk in een soort frame van scenes gezet. Het lijkt een goed en sterk verhaal te worden.
Het gaat over een meisje die wordt verkracht door haar vriendje. Het vriendje staat onder invloed van een stoere jongen en die zegt dat hij met haar moet vrijen anders is tie geen man. Als de jongen weigert zegt de stoere; 'If you don't do it, I will do it!'
De jongen verkracht het meisje en daarna worden de ouders van het meisje omgekocht met geld om hun dochter te laten zwijgen.
De spelers denken heel betrokken mee en er ontstaan tussen hen soms felle discussies. Ze gaan dan over in hun eigen taal en ik snap er niks van. Maar als ze uitgepraat zijn blijken er mooie toevoegingen of wendingen te zijn besproken. Dus laat ik ze lekker lullen ..... Hoe meer in hun eigen taal hoe beter!
En laten we eerlijk zijn: als je met al je betrokkenheid doet waar je goed in bent, gebeurt er altijd iets bijzonders. Dan ontstaat er vanzelf kwaliteit.
Het is mij weer een waar genoegen in Afrika te mogen werken!!

Nou, dit was maar weer uw corrispondent uit Kampala,
met de hartelijke groeten uit warm Uganda!
Maarten

  • 02 Maart 2010 - 16:52

    Lida:

    jetje Maarten, hoe komen mensen tot dat soort handelingen. je moet het je toch niet voorstellen.
    waanzinnig.
    Succes met het stuk, passie genoeg.
    groet en liefs Lida

  • 03 Maart 2010 - 21:00

    Mieke:

    Hoi Maarten, waaanzinnig!!

  • 04 Maart 2010 - 12:07

    Ineke:

    Indrukwekkende verhalen boot. We volgen je hier op de voet. Las gisteren dat er aardverschuiving is geweest nabij Kampala. Jouw prachthoofd steekt nog overal boven uit?
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 99173

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: