De groene kist met drie sloten. - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu De groene kist met drie sloten. - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

De groene kist met drie sloten.

Door: Maarten Bootsma

Blijf op de hoogte en volg

23 Februari 2013 | Oeganda, Kayunga


Don't walk in front of us
because maybe we will not follow
Don't walk behind us
we will not lead you
Walk beside us.......
(uitspraak van één van de vrouwen op de berg)

Met een 4wheeldrive naar het puntje in het zuiden gereden.
Gevaarlijk weg vol gaten en opbrekingen. Vrachtwagens drukken je de weg af en ongeduldigen snijden je links en rechts.
Bij de grens van Rwanda, Kabale district, op een berg, leeft een groep vrouwen.
Natuurlijk heel arm. En allemaal hebben ze diepgegroefde herinneringen vol ellende.
Aan de andere kant van deze berg is een andere berg; Rwanda.
Er tussen is niemandsland, een riviertje met bruin water en een weg vol wachtende vrachtwagens voor de grens.
In dit gebied heeft zich een deel van de volkerenmoord tussen Hutu's en Tutie's afgespeeld. In die tijd was het water van de rivier niet bruin maar rood en lichamen dreven op de stroom.
Animalbrain op z'n grofst.
De groep bestaat uit 35 vrouwen. Enkele erg ouden met stok, enkele mank wegens misbruik, sommigen hebben 'bastaard' kinderen en zijn lang uitgestoten geweest. Een aantal heeft Aids.
Ze hebben zich verenigd.
Ze verwelkomen mij, Eef (maatsch. Werkster die wij betalen) en Duncan (die in deze streek is geboren en mij graag wil laten kennismaken met deze bijzondere groep), ze verwelkomen ons met een gek soort eendendans waarbij ze hoog in de lucht springen als sprinkhanen. Als ik meespring is het ijs gebroken... onze ontmoeting kan niet meer stuk.
Eef is eerder met Duncan bij hen geweest en heeft vertelt over de voorstellingen die ik met andere groepen heb gemaakt. Ze blijken één van de verhalen zelf te zijn gaan spelen. Ze laten het zien. En al is het een vrije, eigen interpretatie, het spel is indrukwekkend. Ze eindigen het stuk weer met die eendendans en we springen er met z'n allen flink op los.
Ze laten me vol trots een groene kist zien met drie sloten.
Drie vrouwen hebben een sleutel en de vierde bewaart de kist.
Alleen als ze met z'n vieren zijn kan de kist open. In de kist liggen boekjes en wat geld. Het is een spaarkist.
Een deel van de vrouwen spaart door geld in de kist te leggen, een deel leent en betaalt terug met rente. De bedragen waar het om gaat.... 1000 shilling (30 eurocent), 3000 shilling (€ 1,00), het gaat om niks.
Maar de vrouwen weten dat hele kleine stapjes tot grote veranderingen kunnen leiden.
Hun wens is om op een dag een naaimachine en breimachine te kunnen kopen om hun eigen producten te kunnen maken.
We onderhandelen.
De deal: 1 naaimachine tegen 5 keer spelen van het verhaal 'Who is to blame?' in andere communities rondom. En Eef zal in april een week met hen werken.
Al spreken we niet elkaars taal we begrijpen elkaar. Want de taal van oplossingen is een heel andere taal dan de taal van problemen.
Als we de berg terug aflopen loopt de hele groep mee, zingend, dansend en ..... springend.
Ik ben nog nooit zo bekaf van een berg gekomen....

Naast deze bijzondere ontmoeting nog een ontmoeting gehad met een organisatie die zich inzet voor de bescherming van de Pygmeeen. Ze waren zo enthousiast dat er zelfs een gesprek met een gepensioneerde bisschop werd aangekoppeld. Als ik weer naar Oeganda kom willen ze dat ik met deze pygmeeen een voorstelling ga maken. Het moet niet gekker worden.... En de pygmeeen schijnen nog idiotere dansgewoonten te hebben....

Dit was het weer voor even. Ik wens u allen het allerbeste!
Hartelijke groeten van uw correspondent bij de Wrandanese grens!
Maarten

  • 23 Februari 2013 - 17:50

    Gert Talens:

    Boot

    Ik weet hoe jij danst. Dat op zich is al best bijzonder om te zien. Ik weet ook hoe van sommige eendensoorten hun paardans is. Heel speciaal! Van Pygmeeen en dansen weet ik niks, maar dat is waarschijnlijk zeer spectaculair. Als jij die drie zaken bij elkaar op telt en laat je die dans zien, ik weet zeker Boot, daar zal men nog lang over na praten! Heel lang!

    Blijf daar nog maar een poosje! Hier gaat nl. alles heerlijk.

    Gert Talens

  • 23 Februari 2013 - 21:49

    Lilian:

    Ha lieve Maarten,
    Wat weer een mooi verhaal, ik zie je al helemaal rondspringen daar.
    Toi toi toi, liefs Lilian

  • 23 Februari 2013 - 21:50

    Pa:

    Hallo Maart,
    Dank voor je bericht. Met belangstelling gelezen.Ga je die naaimachine weer aan die vrouwen uitlenen?.
    Ik probeer mij een beetje voor te stellen van achter mijn TV in een luie stoel in mijn verzorgings
    appartement in Westerhof hoe jij erbij zou zitten. Lukt niet
    Nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon Daan.!!
    IK heb hem zo net nog voor de telefoon gesproken. Het is een beste jongen en erg lief voor mij.
    Het allerbeste toegewenst. Pas goed op jezelf. Pa

  • 24 Februari 2013 - 17:47

    Henk Spoelstra:

    Beste Maarten,

    Wat moet Deventer ver weg en van die afstand gezien speldenprik-klein.... Dan zijn de problemen daar misschien ook wel net zó klein dat het zoeken naar een oplossing niet eens nodig is. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar het juiste perspectief. Eerst maar eens op zoek naar een passende bonus voor de bankiers van de kist met de drie sloten!

    Alle goeds,

    Henk Spoelstra

  • 24 Februari 2013 - 18:17

    Jan:

    Mooi spaarsysteem. Zou in deze bankentijd ook iets voor Nederland kunnen zijn.

    Geniet ervan Maarten. Je bent weer goed bezig.

    Jan.

  • 24 Februari 2013 - 18:42

    An:

    Hoi Maarten,

    Erg leuk je verslag te lezen en wat je weer wil bereiken met de mensen daar.
    Ik wens je veel succes toe.

    Hartelijke groet An

  • 24 Februari 2013 - 22:20

    Kyra:

    Kwak kwak kwak... kwak kwak kwak kwak kwaaaak... kwaaak kwakkwak.. kwak kwaaaak!!!!

  • 25 Februari 2013 - 09:48

    Willy Peetoom:

    Ha Maart,
    Als jij nou ergens goed in bent, is het wel de Eendendans. Om nog maar te zwijgen van de hoogpotige Flamingodribbel of de KieryKiery- flapvoetpolka. Misschien is de laatste dans wat voor die Pygmeeën. Echt waar Maart, je naam zal rondgonzen in de hele regio.
    Die kist met 3 sloten is een prachtig banksysteem. Ik zal eens even kijken in mijn knippebuul.
    Zoen Willy

  • 25 Februari 2013 - 10:10

    José Van Baarsen Vreeburg:

    woh Maarten, geweldig dat je met Eve en Duncan nieuwe bestemmingen hebt gevonden.Was ik nu toch maar met je meegegaan (haha). Geweldig verhaal en bemoedigend voor de vrouwen daar. Ik zie ze al aan de naaimachine zitten want die komt er dat is al duidelijk!! Doe Duncan en Eve de groeten van mij. Ik word blij van je verhalen en vooral ook van de nieuwe impulsen. Komende week naar het Noorden? Ik volg je natuurlijk op de voet. Veel plezier en heb het goed.
    grote hartegroet, José

  • 25 Februari 2013 - 11:36

    Femke Van Hof:

    Hai Maarten,
    ik wordt stil van je verhalen...............

    in de stilte reis ik een beetje mee.
    En in die stilte reizen jij en de mensen die je ontmoet een beetje met mij mee.........
    "it's the seventh wave,i tell you.,it's the seventh wave that's coming" ( the blue turtle, Sting )

  • 25 Februari 2013 - 12:32

    Daan:

    ha die pappos!

    Ik ben erg benieuwd naar die dans!

    Ik vind het weer mooi om je verhalen te lezen!

    Heel veel succes en pleizer! :D

    Groetennnn

  • 25 Februari 2013 - 20:49

    Saxionie:

    Tjaaaaa weer eens met een glimlach gelezen.
    Wat maak je toch weer veel mensen blij:-)
    :-):D:-) :D:-):D:-):D:-):D:-):D

  • 26 Februari 2013 - 10:57

    Anita Schenkeveld:

    Dag Maarten,

    Fijn om te lezen dat je daar weer succesjes boekt. Het onderhandelen gaat je daar goed af gelukkig.
    Helaas via deze weg een vraag van mij om een 'Nederland 'probleempje' op te lossen.
    Wie is je vervanger op 4 maart bij de Isala klinieken? Zij hebben een afspraak met je op die datum maar via een telefoontje van jou was toch niet helemaal duidelijk wie er nu in jouw plaats komt.
    Graag hoor ik z.s.m. van je.
    Verder heel veel succes daar!
    Hartelijk groeten,
    Anita Schenkeveld

  • 26 Februari 2013 - 23:13

    Leon Dorgelo:

    Hey ouwe reus.

    Alles ok daar? Zo te zien wel... Mooi om te zien dat je weer veel 'impact' maakt en de 'footprint' van Thot WorldWide nu ook 'tastbaar' (in de vorm van de Aloe Vera planten) naar voren komt.

    Oh ja, guess what......net ook al even aan Gert doorgegeven (kan hij het mooi even op de Facebook pagina melden).... Intussen meer dan 30 sponsoren voor de Aloe Vera planten voor totaalbedrag van iets meer ca € 1100,00 !!!!!

    Geweldig toch !!! Zoveel planten kun je straks niet eens meenemen naar het Noorden haha....

    Keep up the good work en we houden contact. Blijf je (en ook een ieder via de blog en FaceBook pagina via Gert) op de hoogte houden van het resultaat.

    'This is just the beginning of our journey'.....'

    Gr. Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kayunga

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1215
Totaal aantal bezoekers 99163

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: