regen komt niet altijd van boven ... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu regen komt niet altijd van boven ... - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

regen komt niet altijd van boven ...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

24 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Regen komt niet altijd van boven! En zeker in Kampala niet.
Gisteren ben ik naar de hoofdstad gereisd voor de eerste gesprekken met het AIMT en de acteurs. Er was alleen een probleem ... Het regende ... nee ... het hoosde!
En dan loopt elk gat in de weg vol. en er zijn veel, heel veel en groot, heel grote gaten. Daarbij komen de modderstromen en te veel auto's die tegelijk door dezelfde watermassa's willen.
En als je in de auto zit is er nog niet zoveel probleem. Hooguit duurt 15 km anderhalf uur. Maar dan stap je uit en heb je nog een lange weg te lopen ... langs de weg ... met 1000 poelen!Geen stoep en geen vervoersmiddel die rekening houdt met voetgangers.
Ik had weliswaar een paraplu op, maar dat ding werkte van geen meter. Alle modder en water kwam in volle lagen vanaf de weg. Na 10 minuten lopen heb ik de plu weggestopt. Soms moet je de volle laag niet willen ontlopen ... soms moet je de volle laag onder ogen zien....
Sartre zou ooit gezegd hebben: "Vrijheid is wat je doet met wat je overkomt." Hij is vergeten te zeggen "Ga nooit met regen Kampala in."

De gesprekken liepen boven verwachting al koste het mijn gesprekspartners even om mij serieus te nemen want ik zie er kleddernat niet al te indrukwekkend uit..... hoewel ... misschien is dat wel een groter probleem ... daar is geen regen voor nodig ...
Toch, door de gesprekken ben ik vandaag gelijk naar West Oeganda gereisd. Daar ga ik 4 dagen mee met een groep acteurs die een voorstelling spelen om de gevolgen van corruptie onder de aandacht van het publiek te brengen.
En zo\n groep bestaat gewoon uit vrijwillige amateurs die hierdoor weer een dag te eten hebben.Vandaag hun repetitie meegemaakt, onder en boom, midden op een publiek veld.
Toch is het wonderlijk om te zien hoe het spel van deze mensen werkt. De meeste Oegandesen lijken heel afwezig, bijna apatisch. Ook dit groepje ongeordende spelers, maar als ze gaan spelen is het net of er een batterij in hen wordt gestopt. Dan schieten die mensen gewoon op AAN.
Wonderlijk mooi wat een energie en passie dan losbreekt. En ookal snap ik niets van hun taal *ze spelen in hun eigen taal en er worden 50 verschillende talen\dialecten gesproken in dit land, hun expressie en levenslust is fantastisch om te zien.Ik moest soms erg lachen .... ook als het heel ernstig werd ..... maar zo n zwarte kop vol overgave boos te zien worden, heel overdreven en theatraal ... maar prachtig!
Alle wetmatigheden van theater werken duidelijk een beetje anders in Afrika!
En al is deze vorm heel primitief, het is zo knap hoe ze met niks toch op pad gaan om mensen aan het denken te zetten.
En corruptie is een heel groot probvleem hier.

Volgende week reis ik terug naar Rixt En Greet in Kayunga. Zij zijn op een school aan het werk en zetten daar de boel geloof ik aardig op zn kop. Als dat maar goed gaat, Hahaha!
Vanuit Kayunga reis ik dan dagelijks naar Kampala ... Uuuuh ... ik word allergisch ...
In kampala werk ik op een klein binnenplaatsje met vier professionele acteurs. Twee weken en dan moet het klaar zijn.
De voorstelling zal zeker gaan over sexueel misbruik, want ook dat speelt hier sterk. Maar ik ga ook kijken of ik in het verhaal de gevolgen van corruptie duidelijk kan maken. Corroptie begint al in het gezin en is zelfs wijd verspreid op alle scholen. Het ergst op universiteiten. Leraren laten zich omkopen voor seks of zetten leerlingen onder druk om seks met hen te hebben anders kan het hun studie schaden. Sugaruncles zijn ook een gewone manier om de familie van wat luxe te voorzien. En dat hij voor zijn diensten wat terug wil zien maakt dochters vaak het bokje.

Genoeg nu, ik moet aan het werk.
We vertrekken vandaag.Dit was uw correspondent uit Noima,
En de hartelijke groeten!
Maarten



  • 24 Februari 2010 - 06:11

    Jacobine:

    Als je in het buitenland bent ,volg ik je beter dan hier in ons eigen Dronten...ideetje;ook bij thuiskomst een websiteBlog bijhouden en je hebt mij als fan erbij!
    Sven Kramer is gediskwalificeerd op de 10km(gerard kemkers bracht hem in verwarring en hij nam de verkeerde wissel..waah!)....maar reed een toptijd!
    Ijzersterk hoe hij na afloop in microfoon reageerde....Kanjer hoor .Respect!
    Top sport is dan een hele uitdaging.
    Liefs vanuit Dronten .
    Jacobine

  • 24 Februari 2010 - 07:39

    Mariet Lubbers:

    Maarten, wat doe je weer goed werk!
    Succes de komende weken en de groeten uit Londen

  • 24 Februari 2010 - 09:08

    Zus An:

    Hallo lieve schat !
    Wat een prachtig verhaal! Ik heb de tranen nog in mn ogen!
    Ga lekker door, ik volg je spoor,
    lieve groet An

  • 24 Februari 2010 - 09:14

    Kyra:

    Het regent hier ook.
    Maar niet zo erg.

  • 24 Februari 2010 - 10:58

    Daan:

    hahahahahaaha wat vind ik het erg van die regen
    heb je daar ook foto's van:D haha! maar mooi dat het goed gaat:D

    Groeten Daan

  • 24 Februari 2010 - 12:23

    Gencay:

    Volgens mij komt het daar helemaal goed. Je weet wat ze zeggen, na regen komt zonneschijn;)

    veel plezier en succes!

  • 24 Februari 2010 - 14:30

    Anita:

    Hallo Maarten, ik ken je niet maar verblijf ook in Uganda. Was aan het zoeken naar een vrijwilliger op waarbenjij.nu en trof jou.
    Je kan leuk schrijven! Ik moet er erg om lachen.

    Fijne tijd verder en groeten,
    www.anitaaarts.waarbenjij.nu

  • 24 Februari 2010 - 17:34

    Karin:

    Ik geniet weer van een verhalen. Wat een ervaring!!!
    Zoen Karin

  • 24 Februari 2010 - 19:22

    Gert:

    Boot

    Goed bezig!

    Ben wel erg benieuwd hoe de Ungandeze honingbij zich houdt in zo'n buitje?

  • 24 Februari 2010 - 20:31

    Pa:

    Hi Maart,
    Je hebt een les geleerd die ik al kende.Als ik van kantoor naar huis fietste en ik werd getroffen door regen dan vervolgde ik de weg als of er geen stortbui was.Schuilen had helemaal geen zin, kon trouwens niet,. Gewoon doorfietsen.
    Thuis gekoemen droge kleren aan en even onder de douche.En vrolijk verder.Succes toegewenst en het allerbeste.!!!

  • 25 Februari 2010 - 08:31

    Jan:

    Je bent weer één met het land merk ik weer. Geniet er weer van en geef de mensen wat van je energie, want die heb je genoeg.


  • 25 Februari 2010 - 08:38

    Willy Peetoom:

    Fijn Maart dat je al zo lekker aan de slag kunt.
    Ach ach die bontmuts in zo'n hoosbui! Of je een dooie cavia op je hoofd hebt. En dan argeloos les geven. "Ja, beest op mijn hoofd, nou en!"
    zoen

  • 25 Februari 2010 - 11:39

    Tim:

    hahaa zeik nat geregend, handig zo paraplu :P maarja. gelukkig komt er na regen zonneschijn :P

    veel plezier nog en succes!

    groete!

  • 25 Februari 2010 - 14:04

    Wendy R.:

    Ha Maarten,

    Van Gencay een linkje naar je log gehad.
    Die regen is toch iets heel anders dan de 30, 40 graden die je verwachtte :)

    Succes daar!

    Groeten,
    Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 99386

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: