Ik ben jij in een andere tijd - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Ik ben jij in een andere tijd - Reisverslag uit Gulu, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Ik ben jij in een andere tijd

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg

05 Maart 2011 | Oeganda, Gulu

Daarmee schijnen de maya\s elkaar altijd te groeten, een uitdrukking die zegt \Ik ben jou in een andere tijd\ of \Ik ben een andere jij\
Het waren een paar heftige dagen!
Maar de voorstelling is af!!
We hebben hem gisteren op twee secondairy schools gespeeld. Een was een meisjesschool ergens ver weg in de bush en de ander was nog verder weg en was een jongensschool. Met een 4wheeldrive over stoffige rode aarden wegen. Maar ik voelde me wel trots.
Ze speelden ook vol overgave. En bij de meisjes ontstond een heel integere discussie over hoe je zelf kunt zorgen dat zoiets je niet overkomt, over liefde en seks. Bij de jongens ging het er groffer. Zeker de verkrachtingsscene gaf een tumult van jewelste, niet meer stil te krijgen. De jongens waren ook allemaal voor de slechte vriend die zijn aardige vriend aanzet tot de verkrachting \If you don t do it I will do it.
Toen we het over verantwoordelijkheid kregen zeiden ze allemaal dat degene die de verkrachting had gepleegd verantwoordelijk is. Toen we de lijn doortrokken naar> maar stel dat een rebellenleider tegen een kind zegt dat het zijn vrienden moet doodschieten wie is dan verantwoordelijk, toen veranderde het gesprek en ontstond er een mooie scene door hen zelf gespeeld.
Vandaag heeft Big Mama Joyce me meegenomen naar haar geboortedorp. Twee uur rijden door de bush op onverharde wegen met zeer veel kuilen en hobbels. In het dorp kwamen alle vrouwen spontaan angerend en begonnen te dansen. Trommels erbij en het werd een groot feest. Zo n kracht, zo n passie en ze hadden zoveel plezier. Ze vonden het prachtig dat ik er was en toe ik hun ook nog even een westers dansje aanleerde ging het dak van de hemel! Zo gaaf, zo er midden in en zo echt. Het raakte me diep, echte koude rillingen werk terwijl het hier nu 37 graden is. Daarna in hetzelfde dorp werd ik door Joyce meegenomen naar een hut waar een vrouw op mij wachtte die ik wilde intervieuwen. Deze vrouw heeft geen lippen meer en geen oren. Zij vertelde mij haar verhaal.... Haar man was stamhoofd en toen de rebellen kwamen hebben ze hem in een boom gehangen en langzaam laten stikken. Zij was daarbij en drie andere vrouwen. Bij hen werden hun lippen eraf gesneden en hun oren zodat ze niet meer konden spreken en horen. Ze werden voor dood achter gelaten. Na vier uur kwamen ze bij en zijn naar een legerpost gestrompeld. Die heeft ze naar een soort dokter gebracht die alles grof heeft dichtgenaaid. Nu is haar mond een groot litteken en ze zegt dat het zo n pijn doet, zeker in het droge seizoen dan trekken de littekens strak en barst alles. Ze is kwaad. Ze zegt dat er alle vele mensen haar hebben geintervieuwd en niemand heeft iets voor haar gedaan. Er is niets veranderd. Zelfs geen zalf of medicijnen. En het is nu droog seizoen. En alles trekt nu samen. Als ze een flesje fris van me drinkt zie ik hoe moeilijk het is om zonder lippen te drinken. Ze drinkt met haar tong. Ik zet het intervieuw zelfs even stil want ik schiet vol. Zelfs nu zit ik weer te tranen.
Uiteindelijk na een lange stilte zei ik - Ik ben jij in een andere tijd -
Maandag gaat Big Mama Joyce weer naar haar geboortedorp om te stemmen en we gaan een plan voor deze vrouw bedenken om haar te helpen zodat ze in ieder geval geen pijn meer heeft. Daarna de andere drie uit de bush.
Ik vraag nu ook direct jullie hulp! Ik hoop dat jullie iets willen meedoen.
Het banknummer van mijn stichting is Stichting Thot-worldwide, Triodosbank nr 390354546

Een hartelijke groet van uw correspondent uit Gulu,
Maarten

  • 05 Maart 2011 - 17:41

    Berdine:

    hoe stil kan je worden bij het lezen van al deze verhalen.............

  • 05 Maart 2011 - 17:51

    Lilian:

    Jeetje Maarten
    ik heb gewoon geen woorden.
    Fijn dat je je rekeningnummer vermeld. Kunnnen we toch iets doen

  • 05 Maart 2011 - 19:00

    Fokke:

    De tijd van weelde staat in geen contrast tot wat jij verteld. Woeste Willem in deze tijd, woeste daden in die tijd. Mijn bijdrage kun je tegemoet zien. Keep on going, grt Fokke

  • 05 Maart 2011 - 19:20

    Rixt:

    Mijn lief, ik weet hoe dit je raakt. Ik ken je enorme betrokkenheid. Je bent mijn held. Jij durft op te staan voor de meest kwetsbaren, hoe moeilijk ook. Natuurlijk gaan we op onderzoek uit hoe we deze vrouwen kunnen helpen. Jij maakt die film en die zal rondgaan en dan... we zullen zien, maar dat er wat gaat veranderen dat is zeker. Wat zit de wereld vreemd en wreed in elkaar, onbegrijpelijk. Het maakt je strijdbaar! In gedachten bij je!!
    Liefs

  • 05 Maart 2011 - 19:54

    Herman:

    Wat een pijn....! Maar ook mooi, dat je daar op die plek bent.

  • 05 Maart 2011 - 21:49

    Saxionie:

    Maarten ben trots op je dat je dit deelt met ons, er is niets wat je niet aankunt! je kan het! ik ben jij in een andere tijd.

  • 05 Maart 2011 - 23:54

    Senior:

    Hi Maart,
    Een ontroerend verslag! Ik kan mij voor stellen dat je daar van slag door bent.
    Laat je er niet door ontmoedigen. Je beschikt over een paar heel goede genen en Bootsma"s zetten door!!!
    Het bedrag van mij mag je besteden naar eigen goeddunken.
    Een goede zondag toegewenst.Doei uit Enkhuizen!!!

  • 06 Maart 2011 - 01:19

    Theo:

    prachtig Maarten,
    er tussenin zitten is zoveel anders dan er over lezen. schitterend dat je al een voorstelling gespeeld hebt. succes, vertrek nu naar Zimbabwe en ben zaterdag avond laat terug. spreek je dan weer.

  • 06 Maart 2011 - 11:25

    Gert Talens:

    Boot
    Theo schrijft: 'er tussenin zitten is iets heel anders dan er over lezen.' Dat klopt, het geldt immers voor alles wat je meemaakt. Echter jouw schrijven zorgt ervoor dat ik er min of meer ook tussen in zit! De gruwelijkheden laten me niet los, maar veel meer nog jouw kracht en levensinstelling. Ik voel me vereerd zo'n man te kennen. Je insprireert en houdt spiegels voor. Dank daarvoor. En dank voor je rekeningnummer!

  • 06 Maart 2011 - 11:26

    Gert Talens Deel 2:

    Oh ja nog even dit... je bent en blijft wel een lousy kippenboer hoor. Dat de mensen dat ook wel even weten!

  • 06 Maart 2011 - 11:46

    Anneke:

    Tja. . . . . broertje ,ieder woord is er één teveel. . . . ben trots op je! An

  • 06 Maart 2011 - 12:15

    Annette:

    KANJER

    Veel Kracht en Liefde

    Donatie vandaag overgemaakt

    Harte - Groet
    Annette

  • 06 Maart 2011 - 14:28

    Willy Peetoom:

    Maart, mijn hart doet er zeer van. Fijn dat je een potje op het dressoir hebt gezet; ik heb er net geld in gedaan.
    Blijf op de been.
    Zoen

  • 06 Maart 2011 - 16:38

    Jacobine:

    Heal the World,make it a better place!

    vandaag , tijdens mijn energiewandeling, kwam ik een Iranese vluchteling tegen.We hadden een bijzonder gesprek.De man huilt als het stil en donker wordt.Ook zoveel leed.Hij was een teacher history;en daardoor een politiek gevaar in zijn land.
    De wereld waarin we verkeren is niet altijd te begrijpen.maar samen met elkaar kunnen we er een mooier oord van maken....voor iedereen!!
    Maarten,je bent Liefde.Ik maak een diepe buiging voor jou.Mijn donatie staat al op de rekening.
    Dikke knuffels .Jacobine

  • 06 Maart 2011 - 20:03

    Gencay:

    Succes Maarten,
    fijn dat we op deze manier ook de dingen mee krijgen die jij mee maakt.
    Rekening nummer staat genoteerd!

  • 06 Maart 2011 - 21:54

    Geert Klein Geltink:

    Hallo Maarten,
    Wat een verhalen zeg, en dan denk ik dat ik het even niet zie zitten.
    Maar wat zijn mensen toch enorm veerkrachtig en vol met power.
    Prachtig dat jij daar van kan genieten en dat je mee kan werken. En wat kan ik me voorstellen dat je het niet droog houdt bij al die trieste verhalen!
    Succes man.

  • 07 Maart 2011 - 08:38

    Marijke:

    HOI MAARTEN
    in Frankrijk zijn artsen die gratis esthetische operaties uitvoeren maar het zijn vooral kinderen die ze behandelen.
    Jan kent een plastisch chirurg die met laser werkt misschien is er een oplossing???
    Liefs en houd je haaks......

  • 07 Maart 2011 - 17:49

    Kyra:

    Ik ben zwaar onder de indruk...
    Ga in elk geval wat overmaken,
    that's for sure...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Gulu

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 659
Totaal aantal bezoekers 99377

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: