Sam Okello... - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Sam Okello... - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Sam Okello...

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg

09 Maart 2012 | Oeganda, Kayunga

Success has many fathers,
but failure is an orphan.

Je zal op jonge leeftijd samen met je broer door de rebellen zijn meegenomen de bush in. Om te overleven heb je vreselijke dingen gezien en gedaan. Je broer werkt mee en maakt promotie als leider van een groep rebellen. Jij haat hem. Dan blijkt dat je brooer onder de dekmantel van 'leider' kinderen de Nijl over smokkelt.
Op een dag wordt hij gesnapt en voor jou ogen gelincht. Dan besluit je zijn werk over te nemen en in de schemer 's ochtends en 's avonds zet jij kinderen over de Nijl.
Uiteindelijk worden die kinderen opgevangen in een weeshuis. Dit is de geschiedenis van Hope North.Later richt je daarnaast een centrum op voor getraumatiseerde kinderen, samen met een maat.Maar op een dag hoor je dat die maat kinderen misbruikt. Je spreekt hem hier op aan maar je maat slaat hard en bedreigt je met de dood. En als de oorlog voorbij is, speel je in de film 'The last king of Schotland' en in 'Wit licht'. En je droom is om een nieuw centrum voor getraumatiseerde kinderen op te richten in en rondom Kampala.
Dat is, in vogelvlucht, het verhaal van Sam Okello. De 'director' van Hope North. Met Sam reis ik maandag met 14 spelers/dansers en de trommels op het dak in een klein busje naar Lira om de voorstelling daar te spelen voor alle medewerkers van War Child. Met Sam zet ik ook het plan verder op met de Aloe Vera. Op Hope North hebben ze al een stuk grond kaalgebrand en omgehakt.
Vandaag ben ik nog in Mukono. Het nieuwe verhaal over huiselijk geweld gaat erg goed. Gister op Womensday alle vrouwen een stukje luxe zeep gegeven. Ze gingen uit hun dak en ik kan niet meer stuk bij hun. Ik ben benieuwd als ik Rixt een stuk zeep geef of dit dan ook gebeurd.....
Morgen de laatste repetitiedag. Helaas kan ik het stuk niet op zondag in het dorpje waar ze het gaan spelen, zien. Ik moet op Hope North nog een laatste repetitie hebben met 'Who is to blame?'
Dus het zal weer even stil worden op de lijn want in Hope North is niks wat electriciteit neemt.

Toch krijgt u allen de hartelijke groeten van uw correspondent uit droog en warm Mukono!! En ik zeg maar zo: 'als je tegenstander de bal uit slaat, heeft het geen zin om er hard achteraan te rennen! Dus rustig aan en geniet van het spel.

  • 09 Maart 2012 - 10:39

    Gert Talens:

    Boot
    Wie geen tegenstander heeft hoeft helemaal niet te spelen.

    Mijn hond treurt!

  • 09 Maart 2012 - 10:57

    Bert Garssen:

    De wijze waarop jij jouw verhaal beschrijft roept bij mij gruwelijke en ook mooie beelden op. Het is nooit te laat om goed te doen! dat is voor mij de kern van waar jij zo overtuigd mee bezig bent. Inspirerend.

  • 09 Maart 2012 - 11:39

    Greet:

    Hallo Maarten
    Er is een wereldwijde campagne tegen de Oegandese guerillaleider Joseph Kony.
    De video Kony 2012(Invisibile children) is te zien op you tube.De video roept op om in actie te komen tegen de van oorlogdmisdaden beschuldigde Kony.

    Een opsteker ?

    Maarten ga door met alles wat je daar doet en geweldig dat je aandacht gaf aan Womens day,hier heb ik niks gemerkt zelfs geen stukje zeep.....
    Dag held
    Liefs Greet

  • 09 Maart 2012 - 11:54

    Rixt:

    Ik volg je en ben in gedachten steeds bij je met het prachtige werk dat je doet.
    Je bent mijn kanjer!!!!
    Duizend schitterende zoenen.

  • 09 Maart 2012 - 11:54

    Rixt:

    Ik volg je en ben in gedachten steeds bij je met het prachtige werk dat je doet.
    Je bent mijn kanjer!!!!
    Duizend schitterende zoenen.

  • 09 Maart 2012 - 12:28

    Dorien Mensink:

    Maarten, wederom een indrukwekkend verhaal. Veel sterkte.

  • 09 Maart 2012 - 13:38

    Hans:

    Bar Maarten je bent goed bezig. Fijn dat het veld voor de Aloë vera al beet gepakt wordt.
    Wij zullen goede stekken regelen van de Aloë vera en hopelijk kunnen vele mensen zich hiermee gaan helpen.
    Ik hoor het wel als je de permit hebt, dan regel ik de rest. De kosten neem ik voor mijn rekening die bij de aanvoer van de stekken horen.
    Veel geluk en succes,
    Hans

  • 09 Maart 2012 - 15:28

    Daan:

    Je bent weer helemaal toppie bezig! Ik ben trots op jou!
    Nog heel veel succes! :D

  • 09 Maart 2012 - 19:34

    Saxionie:

    Hoi hoi Maarten,
    heb net de video Joseph Kony gezien, en het maakt het herkenbaarder waar jij je begeeft.
    Fijn dat jij met het ruimdenkende the show must go on bezig bent, echt goed!
    De ervaring is dat, wat jij er van maakt!
    Goan!


  • 09 Maart 2012 - 19:37

    Jan.:

    You never walk alone

  • 09 Maart 2012 - 23:32

    Pa:

    Hi Maart,
    Er is veel nieuws over de veldheer Kony op TV.De wreedheden waar het over gaat corresponderen met waar jij het over hebt. Ik denk dat het goed zou zijn als jij eens bij Paul/.Witteman .jouw ervaringen zou kunnen vertellen. En wat je doet om de mensen uit hun trauma te krijgen.Ik hoop en bid voor zegen op je werk!!,Selamat jalan Maart!!!

  • 10 Maart 2012 - 15:30

    Willy Peetoom:

    Wat een taai, sterk mens die Sam Okello.
    Je bent bevoorrecht Maart, dat je zulke mensen mag ontmoeten.
    Ik hoop dat de Aloe Vera groeit als kool in Oeganda. Die plant heeft zoveel goede eigenschappen. Prachtig plan. Goed bedacht jochie.
    Dikke zoen

  • 11 Maart 2012 - 11:00

    Jolien Velderman:

    Dag Maarten,

    Wat een indrukwekkende verhalen!
    Heel veel succes daar!

    Groetjes,
    Jolien

  • 12 Maart 2012 - 06:31

    Cecile (klas Dlb01l):

    Ha Maarten, wat een heftig verhaal! Wel erg goed geschreven. Heel veel succes nog met alle voorstellingen! Groetjes uit deventer

  • 12 Maart 2012 - 06:39

    Henk:

    Wat een tegenstelling. Ik laat in de trein een studente jouw reisverslag lezen. Jij zit bovenop een vrachtauto met jouw studenten. Stukje zeep? Ze zal me aankijken of ik gek ben geworden.
    De verhalen die je mee maakt blijven indrukwekkend, maak ze wereldwijd.
    Nog even de Ijsel over en dan zijn we weer in Deventer. 't is mistig.
    Mooie groet henk

  • 13 Maart 2012 - 12:07

    Geert:

    Ha Maarten,
    Man, wat een mooi werk. Ga zo door en vertel er vooral over. Ik blijf je volgen!
    Ik squash, en die bal gaat bijna nooit uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kayunga

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 99372

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: