With the time an egg will walk - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu With the time an egg will walk - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

With the time an egg will walk

Blijf op de hoogte en volg

02 Februari 2015 | Tanzania, Uganda

Goedemorgen vanuit een zeer warm Gulu (noord Oeganda).
Wederom een zeer gammele computer met ontbrekende toetsen en de vraag of de elektriciteit een uurtje blijft....
Het was een zeer ruige tocht naar Gulu. Voorbij de Nijl hebben de chinesen de weg opengebroken om hem opnieuw te asvalteren. Een stuk van honderdvijftig kilometer over droge aarde met veel kuilen en hobbels en dikke dichte stofwolken. Je ziet soms geen meter vooruit. En dan komen de vrachtwagens en bussen uit zuid Sudan je tegemoet met achter zich inhalers die liever inhalen dan veilig aankomen. Het was weer een onstuimig avontuur met een bruine laag stof over deze hele muzungu (blanke) en veel muziek en dans bij aankomst.
Gelijk aan de gang gegaan met enkele problemen... nou ja .... gebrek aan initiatife... als er iets niet loopt of stuk is ligt alles stil. Bv. de put die vorige keer gegraven is geeft maar 7 jarrycans water per dag ... is niet diep genoeg ..... wordt nu dus weer opengebroken... De groep jongeren (eks kindsoldaten)(de spelling is niet altijd correct want ik mis letters en uitroeptekens en cijfers...) draaien goed maar er zijn er wel twee met de dood bedreigd. Lees een beetje tussen de regels door want ik kan niet al te open zijn ivm dat dit blog ook wordt gelezen door mensen vol jaloezie en er wordt hier makkelijk afgerekend....
Het veld met Aloe vera dat ik in het noorden heb laten aanleggen heeft al heel veel stekken en ik heb met de jongens gister zes zakken geoogst. Deze neem ik morgen mee naar Aroa (Congolese grens) waar ik samen met Joyce (maatschappelijk werkster en leidster van de vrouwengroep in Mukono) ga werken met een groep erg arme vrouwen, veel problemen en zij hebben als het goed is de kippenfarm af waar jullie kippen voor uitgeleend hebben$$$$ (is uitroeptekens)
Nu ben ik bezig met bomen laten zagen, etc voor het kunnen laten bouwen van een klaslokaal aan het kleine schooltje midden in de bush. Het slaat nergens op, maar ik sta bomen aan te wijzen terwijl ik er echt geen verstand van heb ..... Hahaha, allemaal bluf$$$
Volgende week komen twee vrienden uit Nederland helpen bouwen aan dit lokaal en gaan ze ook een soort speelplaats maken met deze bomen, touwen en autobanden... En er komen ook tien gevangenen met bewakers drie dagen, die je voor weinig geld kan inhuren om het hele zware werk te laten doen.....
Ik heb natuurlijk ook weer een vraagje aan jullie .... Een andere Joyce, hier in Gulu, die vijf jaar geleden kokkin was op TAKS, heeft niks te makke (ik heb haar drie jaar geleden vier geiten geleend, ze kreeg jonkies, de buren hebben zes geiten dood aangetroffen oftewel ze hebben ze gewoon van haar gestolen en verkocht) maar heeft wel vier wezen in huis genomen ... gewoon omdat ze weet dat deze kinderen geen kans hebben. Het zou leuk zijn als deze vier naar school kunnen .... gewoon .... alleen schoolgeld... per kind honderdvijftig euro voor een jaar.... is er iets mogelijk????
Misschien geloof je niet in ontwikkelingshulp, ik misschien ook wel niet .... maar ik geloof wel in Joyce$$$$

Stg. Thot-Worldwide.com, NLzevenenveertigTRIOnuldrienegennuldrievijfviervijfvierzes

Hoop dat alles goed gaat met jullie in besneeuw Nederland, u krijgt weer de hartelijke groeten van uw correspondent uit Gulu en er staan nu een paar zwarte vrienden achter mij te zingen en dansen dus dit was het weer voor nu ..... Oh ja, en vergeet niet 'With the time an egg will walk$$$

  • 02 Februari 2015 - 10:08

    SaxionieGEWELDIG :

    Hey Maarten,
    ik ben blij dat jij voor mij door t stof gaat!!!!Respect!!!!!
    Mijn uitroeptekens doen het gelukkig wel ;-)
    En gelukkig kan ik jou en Joyce op mijn manier steunen, ik zeg je haar eerste kind toe op weg naar school!!!! Zie NL47TRIO0390354546!!!!!

    Go on!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    X) Dorien

  • 02 Februari 2015 - 11:18

    Gert Talens:

    Boot

    Ik zie je al wijzen. Die en die en ja doe die ook maar. En zo Boot ontbost de wereld in rap tempo. Wellicht goed om eens in het eigen tuintje te kijken. Wellicht daar iets kappen, kan de buurman ook weer eens zon zien! Want ja boot, dat ben ik wel met je eens; soms moet je iets kappen om het licht weer te kunnen zien.

    Houd koers bomendokter. Blijf maar lekker lang!

  • 02 Februari 2015 - 14:43

    Willy Peetoom:

    Geeft niks Maart die bomen...je hebt ook geen verstand van kippen, geiten en Aloë Vera's. Als je er maar bijdehand en ernstig bij kijkt en af en toe "ja, ja" en "zo, zo" zegt.
    Zoen
    Willy

  • 02 Februari 2015 - 22:13

    Janneke Buikema:

    Dag Maarten,

    Ik heb heel veel waardering voor het werk wat je daar verzet, en de manier hoe je dit vorm geeft.

    Joyce kan haar tweede kind ook naar school laten gaan.
    Bedrag is overgemaakt!

    Heel veel succes, sterkte daar!
    En geniet ervan!

    Hartelijke groet,
    Janneke Buikema

  • 02 Februari 2015 - 23:12

    Daan:

    Weer goed bezig! :D

  • 03 Februari 2015 - 21:29

    Nursel:

    Hey wijze collega,

    Je bluft wat af de laatste tijd, maar het mooie is dat ze 'erin trappen':-))

    Kinderen en onderwijs? Ik doe ook mee! Ieder kind 'moet' de kans krijgen om naar school te kunnen!

    Wees voorzichtig en zorg voor de win-win situaties!

    Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Uganda

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 99245

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: