Wind - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Wind - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Wind

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

16 Februari 2010 | Oeganda, Kampala

Een honingbij heeft een lichaamsgewicht van 0,5 gram en een oppervlakte van 1,1cm.
Volgens de wetten der aërodynamica kan zij niet vliegen…….

Gelukkig weet zij dit niet!

Jaaaa, daar zijn we weer.
En ik mag weer op reis!
Was het vorig jaar Ghana, dit jaar is het Uganda.
Vertrek 20 februari en in drie en halve week ga ik een poging wagen om met Ugandese acteurs een voorstelling te maken.
Ik zal gaan werken met spelers vanuit een al bestaande groep spelers die een voorstelling spelen tom corruptie tegen te gaan. Zij zijn gevestigd in Kampala..
Uit de contacten die ik heb kunnen leggen blijkt helaas de problematiek van sexueel misbruik, uitbuiting en intimidatie net als in Ghana ook in Uganda een groot probleem.
Dus daar duiken we midden in.
Maar net als vorig jaar weet ik niet wat mij te wachten staat.
Of het zal lukken een voorstelling te maken, of er een netwerk kan ontstaan van geode mensen, eerlijk gezegd durf ik daar niets over te zeggen. Het blijft Afrika en daar werkt alles anders.
En net als de honingbij: ‘gelukkig weet ik het niet.’

In Nederland heb ik het afgelopen jaar een stichting opgericht, ‘Stichting Thot-Worldwide, theatre for education’.
www.thot-worldwide.com
Vier serieuze bestuursleden die de boel goed aanpakken.
Contacten zijn gelegd met Nederlandse hulporganisaties. Er is geregeld contact met Ghana en wij hopen komende maanden een serie van voorstellingen uit te kunnen zetten in het zuiden van Ghana.

Ik stond gisteren in de tuin te kijken hoe de sneeuw dooit. De wind waait zachtjes en hoog in de lucht zijn wolken door een sterke wind in de bovenlucht uit elkaar getrokken.
Ik dacht aan het nieuwe avontuur wat te wachten staat te gebeuren, ik voelde de wind.
De wind heeft zijn eigen betekenis. De wind zoekt altijd de weg van de minste weerstand, hoopt zich nergens op, raakt aan, laat onmiddellijk weer los. Hoewel de wind onzichtbaar is, is haar effect subtiel en ongekend.
Zo wil ik erin zitten. Niets dwingen. Wat je naar je hand probeert te zetten, heeft meestal het tegendeel als resultaat. Hoe meer je dwingt hoe minder buigzaam, halsstarriger en onbeweeglijker de ander zich zal gaan gedragen.
Dus gewoon een beetje winderig zijn …….

Ik ben benieuwd……
Als de eerste stap eenmaal gezet is volgt de volgende stap vanzelf.

Ik houd u op de hoogte.

Vanuit koud Dronten de hartelijke groeten!

Maarten

  • 16 Februari 2010 - 22:35

    Wendy:

    Ik ben héél benieuwd hoe het in Uganda zal gaan, hopelijk net zo goed als in Ghana!
    Heel veel succes!!
    Groetjes,
    Wendy

  • 17 Februari 2010 - 07:29

    Berdine:

    Ik ga in gedachten met je mee !

    Hartelijke groeten,
    Berdine

  • 17 Februari 2010 - 08:04

    Harro:

    En misschien denken wij ook al veel te lang dat we niet kunnen vliegen.
    Maak samen veel moois!

  • 17 Februari 2010 - 08:37

    Rixt:

    Daar ben je dan weer op de weblog. Deze keer kan ik je verhalen "live" volgen, heel bijzonder.
    Zet 'm op, bijtje van me!!

  • 17 Februari 2010 - 08:45

    Gert:

    Wat een onzin zeg van die honingbij. Wat heeft bijvoorbeeld het gewicht met aërodynamica te maken? Ooit in een Boeing gezeten?
    En dan die oppervlakte. klopt ook al niks van. Meet maar eens na. Nee ik vrees dat als de reis dit soort geschrijf op gaat leveren, er weinig te beleven valt. Ben blij dat ik in ieder geval lekker thuis achter de gerania blijf.

  • 17 Februari 2010 - 09:11

    Ger:

    beestachtig goed verhaal broeder boot. Het gaat helemaal goed komen. Waarom? Daarom.

    Hang loose, succes,

    Your biggest fan; ger

  • 17 Februari 2010 - 10:44

    Dhr. Daan Bootsma:

    ik noem dat weer een mooi stukje tekst! en die foto is ook top:D

  • 17 Februari 2010 - 19:15

    Jacobine:

    ha die Maarten,
    Zoals je zoon Daan al zegt: een mooi stukje tekst! Waar blijft je boek????Weet zeker dat kan jij!schrijven.
    Succes en zzzzzzzzzzzoen!

  • 17 Februari 2010 - 20:22

    Marie-José Hilhorst:

    He, kanjer, ik wens je een ongelooflijk goede reis, alleen al het feit dat je dit doet moet een warme wind doen blazen in Afrika. Hopelijk zijn ze in Uganda net zo ontvankelijk als in Ghana.
    Ik zal af en toe even aanwaaien op je website...

    Alle goeds gewenst,
    Marie-José

  • 19 Februari 2010 - 22:18

    Martijn:

    In een poep en een scheet is het voorbij

    Of zoals de Oegandezen zeggen: als olifanten beginnen te denken dat ze duiven zijn, hou dan de dakgoot in de gaten.

  • 22 Februari 2010 - 09:26

    Willy Peetoom:

    Ik weet niet hoe dat allemaal zit met die vliegtuigen en olifanten in de dakgoot, maar volgens mij kan zo'n goot een honingbij wel hebben. Je moet Gert gewoon niet altijd geloven hoor Maart. Volgens mij heeft hij niet eens goten.
    zoen

  • 24 Februari 2010 - 19:17

    Gert:

    Ik zeg wel eens, beter 1 goed gevulde goot, dan helemaal geen goot Wil!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 99168

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: