De wereld stortte neer op Hope North - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu De wereld stortte neer op Hope North - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

De wereld stortte neer op Hope North

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg

18 Maart 2012 | Oeganda, Kayunga

Weer terug in de bewoonde wereld... maar het waren wonderlijke dagen..... In Hope North, waar echt niks is van wat voor onze wereld zo vertrouwd is, zou ik de laatste hand leggen aan het spel van de spelers want maandag zouden we naar het bureau van War Child in Lira reizen om voor al de veldwerkers de voorstelling te spelen. En het enige wat we met z'n alle wisten is dat er hoogbezoek zou komen uit Californie. Het zou om een oorarts gaan..... meer niet.
Plots rijden er vier grote landrovers het terrein op. Er springen twee cameraploegen uit, twee vreemde mannen in pak, een grote oudere man die een volle bos grijs/wit haar had, een vrouw in los fladderend blousje en twee andere brede kerels.
Ze lopen rond en krijgen van Sam (mijn vriend de acteur die de grondlegger van Hope North is) uitleg. Maar ook Sam weet niet wie ze werkelijk zijn.
Ze zijn zeer belangstellend. Alles wordt gefilmd. Ik zit op een afstandje, op het betonnen treedje van mijn hut het geheel te bekijken. Denk nog: "wat een poppenkast..."
Dan staat er opeens een man naast me en vraagt wat ik daar in hemelsnaam als blanke doe en of ik hier echt in m'n eentje ben. Ik leg twee regels uit en de man lijkt het leuk te vinden en haalt er gelijk een cameraploeg bij. Intervieuwtje en daarna wil hij de voorstelling zien. Ik zeg hem dat er waarschijnlijk geen tijd voor is en Sam ook niet had aangegeven dat dat de bedoeling was. Maar uiteindelijk is er geen ontkomen aan. Ik raak dieper in gesprek met die man en dan legt hij uit dat zijn vader een wereldberoemde zanger is. Ik reageer er verder niet op. Maar toch wil hij meer kwijt en zegt uiteindelijk “mijn vader is Bob Dylon.” Ik zeg: “Wie is dat?” Hij kijkt me in mijn ogen en ziet daar iets twinkelen denk ik, en schiet in een schaterlach..... Daarna praatten we alsof we elkaar al jaren kennen. Hij legt mij ook uit wie al die andere mensen zijn.Die oorarts is biljonair en heet Billy. Hij komt de leerlingen die hun gehoor beschadigd is door de bommen die vlak bij hen ontploft zijn, onderzoeken en ze krijgen een gratis gehoorapparaat. Die vrouw is Barbara Bush, de dochter van die beroemde vader die een tijdje de leiding had.... De twee brede kerels zijn de meestberoemde Football spelers van Amerika. En later legt Sam mij uit dat die twee mannen in jasje van de beveiliging zijn. Ze sluipen ook wat vreemd rond en Sam had al direct in de gaten dat ze wapens onder hun jasje hadden. Het is ook zo raar om in deze hitte in zo’n jasje te lopen.... En Sam weet alles van verstopte wapens.
We hebben de voorstelling uiteindelijk helemaal gespeeld met nabespreking en al en alles werd gefilmd! De hele filmploeg met Billy en Barbera en brede klerenkasten en al was diep onder de indruk.
En het was fantastisch om te zien hoe de spelers daarna de nabespreking deden. De hele cameraploeg was met elkaar over de stellingen aan het discussieren. Sandy (bad guy in de voorstelling) liep ook gewoon om een cameraman, die stond te filmen, heen en vroeg hem zijn mening waardoor de andere cameraman in de lach schoot en dit begon te filmen. Barbera Bush en Billy kregen een meningsverschil en het mooiste moment waarvan ik tranen in m’n ogen kreeg was toen Jacob zijn stelling deed. Jacob heeft zelf zijn vader moeten doodschieten en hij behandelt de stelling: “Stel, iemand zet een geweer op je hoofd en geeft je een geweer in je handen en zegt “kill” en jij schiet iemand dood, Who is responsible and ‘who is to be blamed?” Eén van de brede football spelers reageert met “Ik zou niet schieten want ik ben een goed persoon.” Ik denk, wooo dit gaat mis, maar Jacob gaat verder: “But sir, if you are a child of 8?” Dan reageert de football speler in de war gebracht met dat hij het dan niet zou weten. Er valt een stilte. Dan zegt Jacob: “Sir I was that child ...... and I shoot..... The men I killed was my own father.
De brede grote football speler staat op, loopt op Jacob af, omhelst hem in zijn brede schouders en geeft hem met twee vuisten een box. Jacob boxt vrolijk terug.
Op zo’n moment voel ik mij de gelukkigste mens van de wereld!
Uiteindelijk hebben 24 leerlingen een gehoorapperaat gekregen en werden we met z’n allen overstelpt met welgemeende complimenten.
Sta ik bij een paar meisjes en vraag “Willen jullie niet zo’n mooi gehoorapperaat?” Waarop het kleinste meisje antwoord: “marten, I don’t need this but my eyes are not good.” Ineens realiseer ik dat ik op heel Hope North geen brildragers zie. Het blijkt dat er veel meer leerlingen slechte ogen hebben maar het is een taboe en ze denken dat ze voor gek zullen worden uitgescholden. Dit later besproken met Ben (de ‘vader’ van Hope North) en nu gaan we volgende week maandag spelen voor het bureau van War Child in Gulu en nemen we een dubbele grote bus. De helft gaat spelen, de andere helft gaat naar het ziekenhuis hun ogen laten testen. Ik ga in de brillenhandel hahaha! En ze krijgen geen bril, neeee ze lenen er één!

Dit was dan weer uw correspondent uit Kayunga. Ik doe u de hartelijke groeten en ik zeg maar zo: heeft u zin om iemand een bril te lenen dan is uw bijdrage meer dan welkom op Stg Thot-Worldwide, nr.390354546

  • 18 Maart 2012 - 17:06

    Jan:

    Geniet nog van een aantal dagen. Mooi verhaal weer.

  • 18 Maart 2012 - 17:11

    Herman:

    Bijzonder verhaal, Maarten! En laat ik nou niet in toeval geloven......

  • 18 Maart 2012 - 17:16

    Gert Jan:

    Man, je wordt nog beroemd!!

  • 18 Maart 2012 - 17:24

    Jacobine:

    mooi man...
    Yes, 'n' how many times can a man turn his head,
    Pretending he just doesn't see?
    The answer, my friend, is blowin' in the wind.
    The answer is blowin' in the wind.

  • 18 Maart 2012 - 17:29

    Jacobine:

    mooi man...
    Yes, 'n' how many

  • 18 Maart 2012 - 18:21

    Daan:

    Wat een prachtig verhaal! Helemaal top bezig! :D en de foto's zijn ook leuk! Toedeledokiii!

  • 18 Maart 2012 - 18:34

    Tim:

    Whahahaha maarten fixt het wel weer!!
    en nu ook nog in de brillenhandel! nu nog een naam! de brillenboot!
    ga zo door!! latersss!


  • 18 Maart 2012 - 19:14

    Fokke:

    He vent, lees met plezier je avonturen, met het oog op je bezoekers, spelen wij een evaluatie nu in de USA ? Keep on going man!

  • 18 Maart 2012 - 19:26

    Harro:

    Maarten, ik ben zo trots man! Jij kunt veel en doet t ook. Prachtige scene met die football speler. En wat voelt die acteur al goed aan hoe belangrijk het is om te stapelen, haha! Uit het boekje 'de basis van boot!'

  • 18 Maart 2012 - 20:38

    Kyra:

    Je wordt gezien...
    Fantastisch!
    Ik lees nog steeds met je mee 'as you can see' (en ga een donatie doen voor een 'lees'bril).
    X Kyra

  • 18 Maart 2012 - 20:40

    Lilian:

    Wow Maarten, wat weer een kippenvel verhaal. het is werkelijk ongelooflijk wat er allemaal gebeurt daar. En wat jij voor elkaar krijgt. Van mij mogen ze een bril lenen, ga het gekijk even regelen.
    Succes met je dubbele bus!

  • 18 Maart 2012 - 20:49

    An:

    . . . . alweer een prachtig verhaal!. . . .ga nog maar niet naar huis, er is nog genoeg te doen! . . .enne, we kunnen je verhalen niet missen!
    doei!!! knuffel van An

  • 18 Maart 2012 - 21:44

    Pa:

    Hi Maart,
    Wat een verhaal.Ik geloof dat je echt zegen op je werk krijgt!!Het maakte een diepe indruk op mij.Ik vermoed dat er nog wel eeen staartje komt aan dit verhaal.Ik wens je vast een behouden thuisreis toe

  • 19 Maart 2012 - 07:32

    Eva:

    Weer zo'n geweldig verhaal! Als ik lees wat je allemaal voor elkaar krijgt, heb ik het gevoel dat je al een half jaar daar bent. Heel veel succes en plezier de laatste dagen en een goede terugreis!

  • 19 Maart 2012 - 08:31

    Tante Tineke En Rob:

    Maart, je wordt wereld beroemd.
    Wat zou je moeder hiervan genoten hebben. Wij ook trouwens. Ga zo door!!
    Liefs Tante 10

  • 19 Maart 2012 - 09:04

    Saxionie:

    GEWELDIG!

  • 19 Maart 2012 - 09:07

    Willy Peetoom:

    Maart ik lig bewusteloos naast mijn bureaustoel. Wat een verhaal!
    Eens kijken of er nog wat in mijn brillencentenpotje zit. Vast wel.
    Zoen

  • 19 Maart 2012 - 11:38

    J.Walter-Kilian:

    Heel indrukwekkend tot tranen toe bewogen . Wat een wereld voor die arme kinderen die er niet om gevraagd hebben om op die wereld te komen.

  • 19 Maart 2012 - 12:16

    Kim:

    Mooi Maarten, echt mooi. Hoe alles weer op z'n plek valt. Er zit en engeltje op je schouder die soms twinkelt in je ogen :-)

  • 20 Maart 2012 - 15:22

    Gert Talens:

    He Maarten
    Je hebt die Dylan en Bush toch wel verteld wie jouw vader is hoop ik?????

    De man van wie jij komt!!!

  • 20 Maart 2012 - 16:28

    Gerrie Olde Boerrigt:

    Tot tranen geroerd! Heel byzonder, succes verder.
    Groet Gerrie OWP

  • 20 Maart 2012 - 19:58

    Sam:

    Mooie naam, mooie man, mooi verhaal! Keep up the good work!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kayunga

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 99169

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: