They like backbiting! - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu They like backbiting! - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

They like backbiting!

Blijf op de hoogte en volg

26 Januari 2016 | Tanzania, Uganda

12 uur later en 6300 km verder..... Ik ben weer in Oeganda!
Een druk programma want ik heb me 3 weken van de hogeschool in Deventer onzichtbaar kunnen maken.
Zondag aangekomen en bij vriend Theo een altijd weer gastvrij ontvangst! Gisteren naar Gulu gereden (Noord Oeganda), dat zeer makkelijk gin ! De weg isbijna klaar, asvalt overal! De Chinezen doen dat hier en zij doen dat volgens Chineze degelijkheid. Vier soorten steen voor het asvalt erop wordt gelegd. Er is ook weinig vracht/bus verkeer Geen ongeluk gezien! Wel natuurlijk dronke mensen, overspringende geiten, wezenloos aanstarende koeien, een beetje agressieve apen bij de Nijl op de motorkap en zo'n 10 km voorbij de Nijl, opeens uit het struikgewas.... DRIE GROTE OLIFANTENKOPPEN!!Gelijk op de rem, achteruit, raampje open, auto in z'n versnelling en voet klaar op het gaspendaal..... op 6 meter afstand!! Natuurlijk wil mijn linkerhand de camera zoeken, maar mijn ogen winnen. 2-3 minuten lang ademloos oog in oog met drie wilde olifanten! Gelukkig hebben de Chinezen een diepe greppel tussen de weg en de bush dus ze hebben een kuil te nemen voor ze bij me zijn, en dreigen de olifanten niet net hun oren (gelezen in "the Eliphant Wisperer" Pracht boek, aanrader!)Pas als de olifanten terug schommelen met hun grote lijven pak ik de camera.... maar foto's zijn som totaal niet belangrijk. die 2-3 minuten komen diep bij me binnen. Gewoon ontroerend!

In Gulu een week:* Alles op beeld vastleggen van de Aloe Vera velden en mensen interviewen naar het effect.Dit om uiteindelijk een soort foto animatie te kunnen maken op flyer, zodat de mensen, ook als ze niet kunnen lezen, weten hoe ze de plant moeten planten en daarna kunnen gebruiken.
*Zorgen dat 250 arme gezinnen, via de vrouw, ieder 10 stekken krijgen voor 'medische' zorg. Dit is een plan dat we samen met Hans, m'n gekke cactusvriend in Nederland (Ovata) gaan uitproberen.
*Met de theatergroep (een aantal waren ex kindsoldaten) een nieuwe voorstelling maken.

Volgende week naar Arua (Congolese grens):
* De groep vrouwen waar ik vorig jaar mee heb gewerkt, kijken wat er is gebeurd en als ze hebben gedaan wat was afgesproken vorig jaar da volgt 'het geitenproject'....
*Twee nieuwe vrouwengroepen, een voorstelling maken vanuit hun verhaal. Joyce (Oegandese maatschappelijk werkster)pik ik op bij de Nijl en van daaruit reizen we een week samen rond.Ook komt Lenneke (uit Nederland) mee. Zij is o.a. documantairemaakster en wil het werken met de vrouwengroepen vastleggen op film.

De derde week naar het zuiden, naar de Batwa's (Pygmeeen).

Het is rustig op de weg. Veel mensen zijn bang, zegt Councy. Councy werkt op TAKS waar ik een soort Afrikaaanse hut heb gehuurd. Er komen verkiezingen aan (half februari) en dan kan het er ruig aan toe gaan. Verschillende partijen die dan letterlijk met elkaar het gevecht aangaan.
De oorlog heeft hun geleerd hoe het uit de hand kan lopen. Mensen blijven thuis.Ze blijven ook bij hun geld: "What you have in the hand, help to keep your family. The war- past makes scare!" Het trauma zit diep.
Ook vertelt ze hoe de mensen hier van roddels houden. Het geeft veel conflicten. "They like backfighting. They like backbiting so much!" Ze begrijpt maar al te goed hoe deze liefde voor acheterklap erg veel leed veroorzaakt. Ze vertelt hoe mensen makkelijk elkaar vergiftigen gewoon uit jaloezie. Een paar familieverhalen volgen.....2 doden door vergif, binnen 1 familie, door jaloezie.
Councy lijkt een wijze vrouw. "I learned by listening and watching my mother", zegt ze. Die moeder ga ik later in de week bezoeken. Ze woont aan de rand van Gulu....

Tot zover ......en ....
En ik zou zo graag weer over ongeveer 30 geiten kunnen beschikken....
Zouden jullie willen helpen???
Ik leen ze uit, maar je ziet je geld niet terug hahaha!
Een geit is ongeveer 25 euro, maar je mag ook gerust een halve geit, of een geitenstaart, of enkele geiten sponsoren!!

HET BANKNUMMER: Stg. Thot-Worldwide, NL47TRIO0390354546

De hartelijke groeten uit Gulu!!!
Maarten

  • 26 Januari 2016 - 09:24

    Henk Spoelstra:

    Mooi verhaal, Maarten! Ik wist niet dat je Saxion zo snel ontvlucht was! Mijn geit is naar je onderweg. Veel succes en pleier daar,

    Henk

  • 26 Januari 2016 - 11:02

    Helinde:

    Hoi Maarten, Top om jouw plannen te lezen! Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen en hoop je weer snel te spreken als je terug bent in het Saxionse. Maak er weer een mooie tijd van!
    Mijn geit staat ook te mekkeren en komt naar je bankrekening.

    Groetjes van Helinde

  • 26 Januari 2016 - 11:28

    Jacobine:

    Wederom schrijf je een boek of film in je verslag. Ik vind het geweldig om te lezen wat je doet en wat je ziet een meemaakt.
    Ik ga boek lezen olifanten....Zo oer!!!
    Ik ga stukje geit realiseren....
    Heb het goed en doe goed! !!
    Liefs en knuffels....

  • 26 Januari 2016 - 14:17

    Anna:

    Mooie plannen maar weer, succes deze weken en veel plezier!!!

  • 26 Januari 2016 - 15:38

    Rina:

    Hi Maarten, wonderbaarlijk mooie olifanten-ervaring:-) En weer een fantastisch project. Ik koop een geit!

  • 26 Januari 2016 - 16:27

    Maarten Senior:

    Hi Maart, je ben weer snel van start gegaan. Wat een belevenissen weer. En jij maar denken dat ik goed slaap! Succes met je werk. Met en hartelijke groet vanuit Westerhof. Vannacht liepen hier een aantal olifanten rond! Gek toen de wekker ging waren ze zomaar weer weg, Pa

  • 26 Januari 2016 - 16:38

    Gert:

    Boot,
    Stel je eens voor. Jij zag die olifanten, maar die oilfanten, wat zagen zij?

    En dan voor te stellen dat een olifantengeheugen onuitwisbaar is. Komen ze nooit meer vanaf, voor altijd in hun geheugen vastgelegd, 2-3 minuten Boot gezien.

    Jemig, Boot, weet jij ook een olifantenhulpproject daar? Laat het ff weten! Ik help nl. graag.

    Houd koers Boot, houd koers!

    Gert

  • 26 Januari 2016 - 17:44

    Gekke Cactusvriend:

    Hey gigant uit het Noorden in het verre Zuiden.
    Veel succes. Verras en overtuig me. :-)

  • 26 Januari 2016 - 17:51

    Berdine:

    Leuk om je verhalen weer mee te lezen.
    Mijn Haagse geitje komt naar je toe !

  • 26 Januari 2016 - 22:14

    Tante 10:

    Wat een mooie belevenissen weer Maarten. We genieten van je verhalen.
    Ga zo door met je belevenis volle werkzaamheden! Liefs

  • 27 Januari 2016 - 12:30

    Marijke:

    Oog in oog met olifanten, te gek man. Gelukkig geen lekke band bij jouw auto. Bijzondere situatie zou dat zijn voor die beesten . Geiten. Natuurlijk maar wel weer een jongetje en een meisje.

  • 27 Januari 2016 - 17:04

    Gert/marjon:

    geit is onderweg

  • 27 Januari 2016 - 22:10

    Thijs En Chantal:

    Hey Maarten

    Wat leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien!
    Graag helpen wij je aan een extra geit!
    Als je de geit Gerry noemt en ons een leuke foto van Gerry stuurt (voor de kinderen ;) en omdat wij heel erg benieuwd zijn wie Gerry is ) doneren wij graag een geit!
    Heel veel succes en geniet er vooral van.

    Groetjes Thijs Chantal Sofie en Joep


  • 28 Januari 2016 - 13:02

    Daan:

    Weer een mooi verhaal!
    En weer goed bezig!

  • 28 Januari 2016 - 19:55

    Lilian:

    Vooruit met de geit!
    Veel succes Maarten. En wow, die olifanten!!! Gaaf!!!

  • 29 Januari 2016 - 12:43

    René:

    Hey Maarten,

    Wat geweldig om te lezen wat je allemaal weer doet. Extra leuk omdat ik er nu plaatjes bij heb.
    Veel succes met alles, doe Ben de groeten.

  • 29 Januari 2016 - 21:08

    Herman:

    Mooi verhaal; zeker om zo te blijven kijken. De zoveelste reis naar Oeganda en met zoveel lijnen open! Mooi om jouw trouw aan de mensen daar te zien. We doen een geit mee. Herman en Ineke

  • 31 Januari 2016 - 10:56

    Karin:

    Hey Maarten, weer een prachtig verhaal.
    We hebben de geit ingecheckt.
    Veel plezier en succes! Bart en Karin

  • 31 Januari 2016 - 18:14

    Gert Jan Van Goudoever:

    Ha Maarten.

    Net vroeg ik me af of je nog op pad zou gaan en ons in ons Vaderland een onorthodoxe vraag voor zou leggen en... ik werd op mijn wenken bediend.
    Je spaart kool noch geit, men leent! Ofwel ik doe weer mee.

    Succes en groet,


    Gert Jan

  • 02 Februari 2016 - 14:58

    Adinda Biekmann:

    Hee Maarten!

    Wat heb je weer een bijzondere reis en een bijzonder verhaal. Ik ben erg benieuwd naar de documentaire, wordt hij online gezet wanneer die af is?

    Als je niet goed kunt slapen, door de verhalen, de warmte of de muggen dan kun je beginnen met geiten tellen. Werkt waarschijnlijk hetzelfde als schapen; je begint bij één en wanneer je de tel kwijt bent slaap je. Ik stuur in elk geval vast een paar jouw kant op. Nog een fijne reis gewenst en keep up the good work!

    Liefs Wouter en Adinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Uganda

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1237
Totaal aantal bezoekers 99245

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: