Jaloezie en 30 geiten uitlenen? - Reisverslag uit Uganda, Nigeria van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu Jaloezie en 30 geiten uitlenen? - Reisverslag uit Uganda, Nigeria van MaarteninUganda - WaarBenJij.nu

Jaloezie en 30 geiten uitlenen?

Blijf op de hoogte en volg

06 Maart 2014 | Nigeria, Uganda

Een succes, een mislukking en 30 geiten onder een mangoboom.....

Heb gisteren na de repetitie Helene opgezocht. Deze vrouw is hevig toegetakeld door de rebellen, is geopereerd maar dat is fout gegaan wat helaas geregeld gebeurt, en ze had vorig jaar nog een hele dikke opgezwollen lip.
Met haar had ik graag naar het ziekenhuis gegaan.... als ik haar ontmoet blijkt de grote zwelling helemaal verdwenen. Ze vertelt dat ze iedere avond de Aloe vera gebruikt en dat heeft de zwelling doen afnemen...... ik weet niet wat ik zie ...... Je kunt iemand de kennis doorgeven die je zelf hebt gekregen, maar zien dat iets ook echt werkt is echt iets anders! Dit is echt raar.... en gelukkig maar want ze wil niet mee naar het ziekenhuis... nooit
Trauma op trauma ..... en toch een verandering.

De tweede vrouw die ik heb opgezocht is Marie, ook ernstig toegetakeld in het gezicht en zij heeft na mijn eerste ontmoeting, een winkeltje opgezet in haar hut, met wat sponsorgeld. De tweede ontmoeting, een jaar geleden, vertelde ze dat ze graag een winkeltje wilde met golfplaten dak en ijzeren deur want de buren dreigen uit jaloezie haar hut in de brand te steken. Ik heb haar toen weer wat sponsorgeld gegeven maar als ik aankom is er geen winkel.....
Dieven hebben haar voorraad gestolen. Ze laat me een groot gat in de hut aan de achterkant zien. De stenen zijn er gewoon uitgeslagen....
Ze heeft het geld nog wel maar weet niet wat ze moet doen. Paul, de maatschappelijk werker die met me mee is (ik zoek zoveel mogelijk contact met maatschappelijk werkers die in het gebied actief zijn en neem hen mee naar mijn projecten zodat ze betrokken kunnen blijven rond deze mensen) legt me uit dat deze mensen vaak na tegenslag niet meer weten hoe ze het op moeten pakken, ze durven niet meer... , gaat het gesprek met haar aan. Uiteindelijk wordt besloten dat ze de muren van de nieuwe winkel gaat latebn bouwen door mensen uit haar eigen omgeving. Daardoor worden haar eigen mensen betrokken en valt er door hen wat te verdienen en dat voorkomt weer dat er jaloezie is. En jaloezie is nummer twee als op nummer 1 armoede staat als probleem.
Als de muren staan komt Paul weer kijken en zorgt dat er een deur en golfplaten dak wordt geplaatst.

Morgen ga ik voor de tweede keer deze week naar de 30 vrouwen in Alero. Zij hebben vooral de voorstelling over huiselijk geweld vaak gespeeld. In dit gebied is veel huiselijk geweld door de armoede. Hoe armer mensen zijn hoe meer ze ruzie krijgen over het weinige geld wat ze wel hebben. Afgesproken is dat we naar een win / win gaan. Iedere familie krijgt een geit..... nou ja... krijgt.... nee, iedere familie leent een geit! Ze krijgen hem te leen.... dan kunnen ze hem niet doorverkopen... en iedere familie, niet iedere vrouw... de mannen worden er ook bij betrokken en de kinderen... zodat mannen zich ook verantwoordelijk gaan voelen voor het gezin, de familie. 30 Geiten met hun verkopers, en de papieren bij iedere geit en 30 vrouwen en mannen staan zaterdag onder de mangoboom......
Aan jullie een kleine vraag....
Zijn jullie bereid een geit te sponsoren???? Je leent hun een geit en wat die geit produceert aan jonkies is voor hen.... Je kan zelfs een kopie van de koopacte krijgen.....
Dus mijn vraag, help me met het sponsoren van een geit.
Een geit is naar boven afgerond 25 euro....
En je mag er ook twee sponsoren! Of .....

Thot-Worldwide Triodos 390354546

Ik zie jullie graag zaterdag onder de mangoboom!

Dit was weer uw correspondent uit een hopeloos heet noord Oeganda, Gulu
Maarten

  • 06 Maart 2014 - 11:07

    Gert:

    He Boot

    Geitenverkoper! Hahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahhahahahhahahahhahahahhahahahahhahahahahahha

    Mooi man!

    Houd koers Boot, houd koers!

  • 06 Maart 2014 - 11:24

    Arie Hemmen :

    Dag Maarten

    Dank voor je reisverslag
    Petje af wat je daar doet.
    Wij doen 3 geiten
    Succes

  • 06 Maart 2014 - 11:30

    Berit Groen:

    Hee Maarten,

    Erg leuk om je verslagen te lezen!
    Ik wil ook een geit sponsoren.

    Ik hoor nog wel hoe het precies gaat maar bij deze sponsor ik een geit.

    Groetjes, Berit

  • 06 Maart 2014 - 12:13

    Buurman Henk:

    Maarten, ik sponsor 2 geiten. hoor wel waarop ik het moet storten. moet je de geiten zelf ook melken.
    succes met je projectgen.
    groetjes Henk

  • 06 Maart 2014 - 15:25

    Berdinesegers:

    Hoi Maarten,
    Altijd al een geit willen hebben !
    Doe maar hoor
    Groet Berdine

  • 06 Maart 2014 - 17:52

    Gert:

    Dag meneer Augurk
    We hebben nagedacht. We hebben heel goed nagedacht. Vooral dat onze hond weer uw hegje mooi lentegeel maakt. En we hebben ook nagedacht of we een geit willen sponsoren. Maar helaas dat doen we niet. Want zeg nou zelf, met een geit is het slecht fokken. Daarom, meneer Augurk, sponsoren we twee geiten. Een mannetje en een vrouwtje. Kunnen ze lekker vrijen. Krijgen ze baby's. Dat is pas echt goed!

    Dag meneer Augurk, blijf nog maar heeeel lang daar, want zonder jou is de polder tenminst fijn!


  • 06 Maart 2014 - 18:49

    De Meerkoet Burgemeester:

    Maarten de overbuurman wil ook een geit het liefst 2 maar dat laten de vut financieen niet toe
    Even wat meer info over het storten.
    Ja mijn hond zorgt ook voor een geel hegje,sorry Maarten.

    Groet vanuit het mooie Dronten

  • 06 Maart 2014 - 20:51

    Zus An:

    Hopelijk weet je waar je aan begint.....GEITEN!.....hier zeggen ze dat je van geiten leert vloeken omdat ze zo grenzeloos eigenwijs zijn! Ha ha ha! Twee eigenwijze geiten van ons erbij en volgens mij kom je nu steeds dichter bij de 30, win-win dus! Knuffeltje An

  • 06 Maart 2014 - 22:01

    Tijs :

    Hey Maarten!

    Ik wil ook wel een geit sponsoren.

    Groeten,

    Tijs

  • 06 Maart 2014 - 23:03

    Marijke:

    Hoi geite melker
    Kun je ook een afgeronde 25 euro geit voor mij bestellen?? zoek maar een vruchtbaar vrouwtje uit als je wilt die een hoop nazaten kan produceren..
    voor de financiele afwikkeling moet je bij beppe zijn (grapje) ik zal de opdracht geven
    Heb je ook een bestemming voor de geite keutels misschien kunnen die ook nog wat in het laadje brengen.
    nee alle gekheid op een stokje triest die armoeiiii kun je je dit in Nederland voorstellen een marktplein geiten en wachtende mensen die hopen dat ze de gelukkige mogen zijn met zo'n beest hun broodje te garanderen?? KUS EN STERKTE ik hoop dat je iedereen gelukkig kunt maken met zo'n dier
    Marijke

  • 07 Maart 2014 - 09:33

    Willemijn:

    Ook een geit voor mij, graag!
    Hou vol Maarten!
    Hartelijke groet,
    Willemijn

  • 07 Maart 2014 - 09:54

    Irma:

    Dag Maarten,
    Mooi initiatief. Ik sponsor twee geiten.

  • 07 Maart 2014 - 10:15

    Hans:

    Hoi gigant uit het noorden. Ik ben de tel kwijt maar ik vul het geitenaantal aan tot 30, of was je er al. Doe er dan maar 5, altijd al geiten willen hebben dus je bent echt geweldig. Laat maar effe weten hoe ik ze af kan rekenen. Wil je mij 1 kopie leen contract opsturen, heb ik een bewijs.
    Groetjes en laat ze niet aan de Aloë vera eten.
    Ciao,
    Hans

  • 07 Maart 2014 - 12:36

    Lida:

    He Maarten,
    wij doen ook mee al is het misschien al voor de volgende kudde! Het idee van Gert spreekt mij bijzonder aan zo in de lente. Dus doe ons er ook twee die samen plezier kunnen maken en zo voor veel nazaten kunnen zorgen. Wat een dankbaar verhaal van die werking van de Aloë voor Helene. Geen operatie veel beter omdat wat ik zo lees je niet zeker bent of je van de regen in de drup komt.We maken geld over op de Thot-Wolrdwide rekening. liefs en een goede tijd nog Frens en Lida

  • 08 Maart 2014 - 10:52

    Marijke:

    Hey Maarten. Ik had net geld overgemaakt voor
    Helene. De operatie gaat niet door begrijp ik, dus dan maar 2 geiten. Net als
    Gert wil ik een leuk verliefd stelletje. Samen dartelen in Oeganda,. Wat een mooi plaatje.
    Succes geitenboer.

  • 08 Maart 2014 - 15:03

    Daan:

    Papposss!

    Weer super goed bezig, ik ben weer helemaal trots!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    En ik heb een geit naar je overgemaakt! Hij is onderweg!

    Groetosss!

  • 10 Maart 2014 - 09:28

    Willy Peetoom:

    Sodehannes Maart een geit!!! Wie wil dat nou niet? Gelukkig had Gert alles opgeschreven over een vrouwtjes- en een mannetjesgeit. Anders was ik er zo 1, 2, 3 niet opgekomen. Pfff..jonkies man!
    Het leven is vurrrukkkeluk! Doe mij er ook maar twee.
    Zoen
    Willy

  • 15 Maart 2014 - 14:19

    Danielle:

    Wat een geweldig nieuws over helene! Fantastisch!

  • 16 Maart 2014 - 12:48

    Tilly En Rene:

    Twee geiten voor ons Maarten, als ze maar niet ons Aloe vera veldje opeten.
    Veel succes!! kus Tilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nigeria, Uganda

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 99184

Voorgaande reizen:

30 Januari 2023 - 01 Maart 2023

We gaan weer!!

17 Februari 2011 - 19 Maart 2011

Theater in Oeganda

Landen bezocht: